Economia

La nova capital de la pell

Igualada impulsa un parc d'innovació de la pell, el cuir i la marroquineria

Situat a tocar de l'A-2, ocupa més de 43 hectàrees i preveu captar altres indústries

La trentena d'adoberies del Rec s'hi traslladarien

El pla preveu captar inversions d'indústria auxiliar

Igualada és una ciutat amb un ric passat industrial. Durant segles, les seves fàbriques tèxtils i les adoberies situades al barri del Rec van ser autèntics motors econòmics. Per a la ciutat i per a la Catalunya central. A mitjan segle XX, i com a altres ciutats industrials catalanes, li va arribar la decadència. Mai es va rendir i va cercar solucions amb més o menys sort. Ara té una altra ocasió, que pot ser la definitiva, un gran parc industrial i de la innovació dedicat a la pell, el cuir i la marroquineria.

I l'ocasió que Igualada i l'Anoia no volen deixar passar es va començar a concretar el mes de novembre passat, quan la comissió d'Urbanisme de la Catalunya central va aprovar, inicialment, el pla director urbanístic del parc d'innovació en cuir i marroquineria. El pla inclou un territori de 43,81 hectàrees, dividit en tres zones. La més gran, Can Blasi, té 24,3 hectàrees i està situada entre els municipis de Jorba i Igualada, a tocar de l'autovia A-2. Aquest espai ha de concentrar l'activitat acadèmica, tecnològica i empresarial relacionada amb els àmbits de la pell i la marroquineria.

L'objectiu del projecte és aconseguir que la trentena d'adoberies que hi ha actualment a la capital de l'Anoia, ubicades al barri del Rec, s'hi vagin traslladant progressivament, en un màxim de deu anys. En aquest mateix espai es permetrà la instal·lació d'altres companyies de serveis d'innovació o tecnològiques que hi tinguin relació. A més, el pla servirà per relligar les tres àrees en què s'ha dividit el projecte. Les altres dues són l'àmbit de l'Espelt, una antiga finca amb granges a Òdena, i l'àmbit de Fàtima Nord, la zona on s'havia d'ubicar l'àrea residencial estratègica que Igualada, com la majoria de municipis catalans, va descartar.

Els impulsors

Els ajuntaments d'Igualada i Jorba són els impulsors del projecte, que van presentar públicament el mes d'abril passat, juntament amb el sector empresarial i la Generalitat. La intenció és donar resposta a una petició històrica dels adobers igualadins, que reclamaven uns terrenys on poder modernitzar les seves instal·lacions i créixer. Actualment les empreses estan ubicades al barri del Rec, un espai on no poden ampliar-se ni tampoc instal·lar maquinària moderna. A més, els transportistes tenen greus dificultats per accedir-hi, ja que està format per carrers estrets.

El projecte també vol ser un atractiu per captar noves empreses i inversions relacionades amb la pell de qualitat. En aquest sentit, l'objectiu dels consistoris és atraure empreses auxiliars de l'àmbit de la marroquineria.

Internament, aquest sector s'articularà al voltant d'un vial principal per al trànsit local que discorrerà paral·lel a l'A-2. La sortida d'aquesta àrea es farà a la rotonda existent a ponent, on hi ha previst l'enllaç de la futura C-37 (la ronda sud d'Igualada).

El pla també incorpora dues actuacions més a Òdena i Igualada. La primera, a l'àmbit de l'Espelt, de 7,71 hectàrees, que ha d'aplegar equipaments supramunicipals dedicats a usos educatius, culturals o esportius. La carretera BV-1038 funcionarà com a eix viari vertebrador de l'àmbit i com a accés als principals eixos viaris. La segona, a l'àmbit de Fàtima Nord, amb una superfície d'11,72 hectàrees a Igualada. El pla veu necessari integrar aquesta zona paisatgísticament. Es consolidarà la zona d'equipaments esportius actuals i aquests usos es complementaran amb zones d'esbarjo i activitats a l'aire lliure. S'integrarà la zona de la guixera a l'estructura d'espais oberts del municipi, es donarà continuïtat a l'anella de parcs que l'envolta i s'estructurarà el buit existent entre els barris de Fàtima i Set Camins. L'accés a aquest àmbit des de l'N-II es farà a través del carrer de connexió amb l'avinguda de la Verge de la Pietat d'Igualada i la ronda de Fàtima.

El president del Gremi de Blanquers d'Igualada, Xavier Badia, ha assenyalat a l'ACN que els adobers de la ciutat van celebrar l'inici de la tramitació del nou pla, que ha de permetre millorar la competitivitat que ofereixen les seves empreses. “Es tracta d'una aposta que dóna futur al sector”, ha destacat Badia. Així, el projecte dóna possibilitats “reals” de creixement i, a més, ha destacat el president, permetrà que altres empreses –ja siguin de Catalunya, de l'Estat espanyol o internacionals–, es puguin instal·lar al nou polígon i compartir sinergies amb les adoberes per créixer conjuntament.

170
milions d'euros
facturen anualment aquestes empreses de llarga tradició.
1.200
persones
treballen a la trentena d'adoberies que encara hi ha al barri del Rec d'Igualada.

Set segles d'història adobera

La indústria adobera té més de 700 anys d'història a la capital de l'Anoia i ha marcat el desenvolupament de la ciutat. El 1950, Igualada aglutinava el 40% del total d'adoberies de l'Estat espanyol. Actualment, hi ha una trentena d'empreses en actiu que tenen una facturació anual de 170 milions d'euros i donen feina directa a 1.200 persones. A més, les empreses adoberes d'Igualada exporten un 80% dels productes a Europa, Amèrica
i Àsia, i fabriquen per a
empreses de luxe.

El futur parc d'innovació en cuir i marroquineria és un dels sis pilars que sustenten el projecte Igualada, capital europea de la pell de qualitat. Entre els altres pilars del projecte, hi ha la recuperació de l'adoberia Bella, que ha d'encabir la seu del clúster de la pell i s'ha de convertir en el centre europeu d'interpretació de la pell de qualitat. Es tracta d'un espai on els adobers podran mostrar els seus productes i fer-hi accions de formació o conferències. El projecte ja està en marxa i ha d'obrir portes a principis del 2015. Un altre pilar és la nova Escola d'Enginyeria d'Igualada, que el conseller Andreu Mas-Colell va inaugurar al mes de setembre. En l'àmbit del coneixement, la ciutat ja té la càtedra A3 en innovació de la pell i el cuir, una iniciativa que ja ha dut a terme més de 4.000 accions de formació, assessorament i desenvolupament de productes per a empreses del sector. Paral·lelament, també s'aposta per potenciar el grau mitjà en artesania del cuir de l'Escola Municipal d'Arts Gaspar Camps.

El REC deixa 6,3 milions a Igualada

Un estudi de la Diputació de Barcelona posa xifres a l'impacte sobre la ciutat de l'esdeveniment, que ja ha arribat a l'onzena edició
Si s'hi suma l'impacte indirecte, la xifra s'enfila fins als deu milions
Redacció

Un estudi elaborat per l'àrea de desenvolupament econòmic local de la Diputació de Barcelona revela que l'esdeveniment Rec.0 Experimental Stores –que el mes de novembre va arribar a l'onzena edició– té un impacte econòmic global anual de deu milions, dels quals 6,3 es queden a Igualada. Pel que fa als visitants, un 80% són de fora de la capital de l'Anoia. L'estudi de la Diputació ha analitzat les edicions d'hivern del 2013 i la d'estiu del 2014, amb més de 1.200 entrevistes personals. L'alcalde del municipi, Marc Castells, va afirmar fa uns dies a l'ACN, a la vista dels resultats: “Ara sabem del cert que el Rec és bo. L'hem de fer més fort perquè hi guanyem tots.”

En l'edició d'hivern del 2013 del festival, el diputat delegat de Comerç de la Diputació, Jordi Subirana, es va comprometre a elaborar un estudi sobre l'impacte de l'esdeveniment a la ciutat i en el comerç local. L'anunci va arribar pocs dies després que les entitats més representatives del comerç català fessin públic un manifest en què denunciaven “la competència deslleial, l'abús de posició dominant i la burla de la legalitat” que duien a terme esdeveniments com el d'Igualada.

En les dues edicions analitzades, el Rec.0 va reunir un total de 117.791 visitants, 68.255 en l'edició d'hivern i 49.536 en la d'estiu. A més, algunes de les persones van repetir la visita, fet que fa incrementar el total de visites fins a les 185.651. Del total de visitants, un 34% eren residents a Igualada o a la comarca de l'Anoia, mentre que el 66% provenia de la resta de Catalunya. Segons destaca l'estudi, dels gairebé 80.000 visitants de fora, pràcticament un 60% asseguraven que només visitaven la ciutat cridats per aquesta cita. El 83,86% dels visitants del Rec van comprar a les botigues efímeres del barri, amb una despesa mitjana per persona i dia de 46,83 euros. Durant les edicions estudiades es van efectuar més de 150.000 vendes, amb una facturació en conjunt superior als 7,5 milions d'euros. Pel que fa a les marques igualadines presents a l'esdeveniment, aquestes van aglutinar un 42% de la venda total, amb més de 64.000 tiquets emesos i uns ingressos que van superar els 3,1 milions d'euros.

Un altre aspecte estudiat és la despesa en bars i restaurants. Els visitants van gastar-hi més de 624.000 euros. Pel que fa als proveïdors, es van encarregar serveis a 68 empreses, 63 de les quals eren locals, i van facturar més de 265.000 euros per serveis relacionats amb aquesta cita. L'Ajuntament i empreses municipals, de la seva banda, van tenir uns ingressos extraordinaris superiors als 30.000 euros en concepte de zones blaves i llicències. Pel que fa al capítol de l'ocupació, el Rec.0 Experimental Stores va donar feina temporal, entre les dues edicions, a 777 persones. D'aquestes, com a mínim 331 eren residents a Igualada.

Pell amb marca Barcelona

El Gremi d'Adobers de la capital de l'Anoia podrà fer servir el nom Igualada Leather Cluster Barcelona per promocionar-se a l'exterior
A mitjà termini la marca també apareixerà en les etiquetes de la roba
Redacció
“La marca Barcelonas'identifica amb la qualitat i el prestigi que volem mostrar al món”

L'Ajuntament i el Gremi d'Adobers de la ciutat fa tres anys i escaig que treballen en el projecte Igualada, capital europea de la pell de qualitat. Aquest febrer, però, el projecte rebrà un impuls gairebé definitiu quan l'Ajuntament de la capital de l'Anoia i el de Barcelona ratifiquin el conveni pel qual la pell igualadina podrà usar la marca de la capital catalana, una de les de més prestigi al món. Així, els adobers de la ciutat podran utilitzar el segell Igualada Leather Cluster Barcelona en fires internacionals i podran implantar-lo a les fàbriques. En la presentació de l'acord, l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, va destacar: “La col·laboració entre ciutats, universitats i empreses és imbatible si ho sabem fer bé.” Per la seva banda, el president del gremi, Xavier Badia, va defensar: “Barcelona és una referència de qualitat i prestigi, i s'identifica perfectament amb allò que volem mostrar al món.”

Badia ha explicat a l'agència ACN: “Fa temps que ens plantejàvem de quina manera ens podem presentar al món perquè se'ns conegui per la nostra qualitat i la responsabilitat social i mediambiental.” Per això, el president del Gremi d'Adobers d'Igualada creu que “la marca Barcelona s'identifica perfectament amb la qualitat i el prestigi que es vol mostrar al món”. El nou distintiu es podrà implantar a les fàbriques i plantes de producció de la ciutat i, a més, els adobers podran lluir-la en fires internacionals del sector. A mitjà termini també està previst que les marques que fabriquen a partir de la pell produïda a Igualada incorporin aquesta etiqueta als productes finals que arriben a les botigues. El logotip també inclou el missatge “Des de 1340”, per destacar els set segles d'activitat adobera documentada a la ciutat.

L'alcalde d'Igualada, Marc Castells, va assegurar en l'acte de presentació de l'acord assolit, que entrarà en vigor aquest mes de febrer: “Tanquem un cercle després que fa tres anys decidíssim convertir Igualada en la capital europea de la pell de qualitat.” Segons l'alcalde de la capital de l'Anoia, la part pública i la privada han fet una “aliança estratègica” per traslladar el potencial d'una indústria amb més de set segles d'història al segle XXI.

Castells hi va afegir que fa més d'un any que es treballava per assolir aquest conveni i que “és un èxit col·lectiu perquè, si Igualada va bé, Barcelona també, i a la inversa”. Per la seva banda, Trias va assegurar: “Barcelona és la capital de Catalunya i de la catalanitat, i també una capital coneguda al món. Però el nostre principal fet és que som la capital d'un país i, si vols ser-ho, primer has de col·laborar amb totes les ciutats del territori.” Per això, Trias veu positiu el conveni i considera que les dues ciutats es poden ajudar mútuament: “Barcelona pot ajudar a potenciar la marca d'Igualada, però Igualada, si fa productes de qualitat i ben fets, també potencia la marca Barcelona, perquè ens permet anar pel món dient que fem coses d'altíssima qualitat.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.