Torra amplia la planta per iniciar l'expansió cap al mercat exterior
La firma de fruites seques de Jorba invertirà 1,5 M€. Ja ha signat un acord amb Magatzems Morrisons de Londres, que té 400 centres
Fruits Secs Torra, una pime de segona generació familiar situada a Jorba (Anoia) ha invertit prop d'1,5 milions d'euros per ampliar i modernitzar la fàbrica, bàsicament amb l'objectiu d'iniciar un pla d'expansió cap als mercats internacionals. La firma, que factura 5 milions d'euros, elabora, comercialitza i distribueix una àmplia varietat de fruites seques a més de 3.000 punts de venda d'arreu de Catalunya. L'entrada als linials dels centres de Caprabo de la demarcació de Barcelona ha suposat un important cop d'efecte per a l'empresa, nascuda l'any 1972.
La planta productiva està en ple procés de transformació per adequar l'increment de la producció així com l'ampliació de les dependències necessàries per fer un tomb cap endavant. “Tot va començar quan el meu fill va decidir que es faria càrrec de continuar l'empresa”, explica Jordi Torra, un empresari innovador defensor de buscar aliances estratègiques amb empreses del sector agroalimentari. En assegurar la continuïtat familiar l'empresari ja va dissenyar cap a on havia d'avançar el negoci. L'aposta va ser clara: “Posicionar-nos en nous mercats internacionals sense perdre l'essència ni l'estil de l'empresa, que passa per elaborar un producte de qualitat, de forma artesanal i sense conservants”, explica amb entusiasme el màxim responsable de la firma, que dóna feina a una trentena de treballadors, pràcticament tots de la mateixa comarca.
De moment, la previsió és acabar les obres d'ampliació abans de l'estiu, però mentrestant, aprofundir en l'exportació cap a nous països europeus. La primera comanda ja ha arribar des de Londres, on s'acaba de signar “un important acord amb els magatzems Morrisons, que disposen de més de 400 centres al Regne Unit. Però el tema no acaba a aquí. El pla preveu fer el salt cap a Bèlgica, Alemanya, Àustria, Dinamarca i els països nòrdics.
Tercera generació.
Fruits Secs Torra va néixer fa 43 anys quan es dedicava només a vendre els productes als mercats setmanals de la comarca. L'any 1985 va entrar la segona generació i amb ella ja es van començar a elaborar els productes. I fins ara, que disposa d'una àmplia varietat de fruites seques que arriben a 3.000 punts de venda. “Amb l'entrada del producte a Caprabo, primer a la demarcació de Barcelona i a partir del 2016 a nous centres del país, la marca s'ha fet molt visible”, explica l'empresari, que afirma que un cop estiguin finalitzades les obres la capacitat productiva s'haurà triplicat. També destaca la presentació de les bosses, que són sempre transparents perquè “el consumidor vegi clarament l'aspecte del producte”.
Aquesta empresa de la Catalunya central pràcticament només comercialitza amb l'ensenya Torra, però per al mercat de l'Estat espanyol ara iniciarà la venda amb l'ensenya Snac Kiss, que a més serà una línia amb un disseny més adreçat al públic jove. També disposa de la marca Delirium, un producte d'alta qualitat que presenta la fruita seca en pots de vidre i que van dirigits als clubs gurmet.
Jordi Torra és un empresari que no només mira per l'interès del seu negoci sinó que fa un pas més. No para de reiterar que el teixit empresarial català ha de tenir més autoestima. També defensa aferrissadament la internacionalització. “Si l'empresa es petita hauria de col·laborar amb altres per compartir el risc i sumar esforços”, afirma el gerent, que sosté que, si cal, fins i tot “s'hauria d'utilitzar els departaments de l'administració per poder fer el pas amb més possibilitats d'èxit.
El responsable de Fruits Secs Torra explica que una trentena d'empreses de la comarca es troben en una fase embrionària de creació d'una mena de clúster gastronòmic a través de la Unió Empresarial Anoia, amb la finalitat de millorar les possibilitats de creixement d'aquestes petites i mitjanes empreses.
Productes torrats en forn de llenya
L'empresa Torra de la comarca de l'Anoia segueix el camí del creixement però tot i així manté la filosofia de l'elaboració del producte de forma artesanal. Una de les principals sorpreses quan es visita les instal·lacions és observar els torradors escalfats a través d'estufes de llenya. “Així és com ho hem fet sempre i certament el gust, sabor o la textura és molt diferent” que els obtinguts en els cremadors alimentats per altres carburants. L'empresa disposa de quatre màquines de dimensions diferents per torrar amb estella de llenya per adaptar-se a la demanda concreta de cada moment. Una altra peculiaritat de Torra és que pràcticament no hi ha articles al magatzem perquè prefereixen torrar-los en funció de la demanda. “Així, quan arriba al consumidor manté millor els sabors originals.” Jordi Torra diu que no fa servir ni conservants ni cap producte químic
per mantenir el
producte estable.
Torra amplia la planta per iniciar l'expansió cap al mercat exterior