Targeta roja als camions i enuig al volant
L'ampliació de les restriccions de trànsit als vehicles pesants irrita el gremi transportista
diuen que la falta crònica d'inversions se'ls fa pagar a ells
La Setmana Santa i les inevitables cues de l'operació sortida encara queden lluny però, igualment, es viuen dies de tensió i nervis a les carreteres catalanes. El gremi del transport no ha entomat gens bé la decisió presa a quatre mans pel ministeri de Foment i la conselleria de Territori segons la qual els camions i els vehicles pesants queden exclosos de les rutes més saturades i tenen l'obligació de desviar-se a l'autopista. La restricció afectarà l'N-240 entre Lleida i Montblanc i dos trams de la controvertida N-340, entre Oropesa i l'Hospitalet de l'Infant i entre Torredembarra i Vilafranca del Penedès.
Els transportistes de Tarragona han estat els primers i els més vehements a reaccionar. Consideren la mesura una “agressió en tota regla” i amenacen amb mobilitzacions.
El Ministeri de Foment ja havia advertit que era qüestió de dies que anés estenent a diverses carreteres les restriccions de trànsit per als camions i vehicles pesants. En una mostra més de la bona sintonia entre la ministra Ana Pastor i el conseller Santi Vila, la conselleria de Territori no ha posat mai cap trava a una decisió que, sobre el paper, esponja la circulació per les carreteres lliures de peatges i, de retruc, disminueix notablement el risc de sinistralitat. De fet, Vila ha manifestat que “gairebé sempre hi ha una vinculació directa entre accidents mortals i la implicació de camions”.
Amb la mesura impulsada ara i que entrarà en vigor abans de l'estiu es busca replicar el model que es va estrenar al tram gironí de l'N-II al mes d'abril del 2013. Allà s'ha aconseguit desviar per l'autopista AP-7 fins a un 90% del trànsit de camions que abans circulaven per l'atapeïda N-II.
En el cas de l'N-240 i l'N-340, amb el desviament a l'autopista (AP-2 i AP-7, respectivament) del trànsit de vehicles pesants, també es vol aconseguir una fluïdesa de la circulació i reduir les altes xifres de sinistralitat en unes rutes que estan tant farcides de punts negres com de rams de flors en els vorals. De fet, en aquest sentit, el RACC ja havia emès un informe proposant aplicar, a l'N-340, la mateixa restricció de pas a vehicles pesants aplicada a l'N-II.
L'obligatorietat de circular per l'autopista es compensa amb bonificacions d'entre el 35% i el 50% del preu del peatge segons el recorregut.
Crítica.
Els transportistes es mostren molt contrariats pel que, com entenen, és una criminalització. “Quan un camió circula per una nacional no ho fa per fer nosa, està treballant. Tothom s'omple la boca de com d'estratègic és el sector del transport però resulta que ens carreguen cada cop amb més costos.” Aymat nega que la FEAT estigui sola en la lluita i observa: “Els de Lleida també estan esperant per sortir i dir-hi la seva.”
Un dels principals al·legats que manté el gremi del transport és: “No som els responsables de la saturació de trànsit. Hi ha hagut manca d'inversió de les administracions, no han fet els deures i ara volen baixar la pressió del trànsit per aquestes carreteres. Molt bé, però que ens donin alternatives amb les mateixes condicions que tenim. No farem el caldo gros a les concessionàries de les autopistes.”