El pura sang de l'edició infantil
Des del 1991 una fundació amb 14 patrons ostenta la propietat de ‘Cavall Fort'
Facturació
1 M€
Treballadors
11
Any de fundació
1961
Per la seva condició de referent de l'entreteniment infantil i de compromís amb la llengua per a moltes generacions de catalans, pot resultar xocant parlar de Cavall Fort en termes empresarials, amb compte de resultats i facturació. De fet, als seus promotors també els devia provocar la mateixa estranyesa i cap a l'any 1991, quan es complien els trenta anys del primer exemplar, van decidir que la propietat havia de recaure en una fundació integrada per 14 patrons que es van renovant periòdicament. L'objectiu era assegurar la continuïtat del projecte i evitar al màxim mercantilitzar el projecte.
Ara bé, l'edició de les revistes (el quinzenal Cavall Fort i el mensual El Tatano) correspon a una societat limitada que rendeix comptes a la fundació, presidida, en aquests moments, per Albert Gené.
Aquesta estructura ha proporcionat estabilitat a Cavall Fort, segons reconeix Marta Ribera, gerent de l'empresa. Actualment, els dos productes de la casa compten amb més de 18.000 subscriptors i un dels principals objectius del negoci és anar equilibrant les baixes amb noves altes. El Tatano està concebut per a un públic de 4 a 8 anys i Cavall Fort pren el relleu fins als 12 anys, “constantment se'ns fan grans els clients i hem de dedicat esforços a les incorporacions”, apunta Ribera. Bona part de les noves subscripcions es fan per Internet.
En aquest sentit, l'editorial promet per a aquest any una nova pàgina web renovada, però, de moment, prefereixen no abordar l'edició digital de les revistes. La raó és que tenen clar que quan facin aquest pas serà per donar un plus -“no podem fer el mateix que al paper en la versió digital”, diu Ribera- i això representa una inversió important i, en aquests moments, el retorn econòmic no és evident. En qualsevol cas, augura molt de temps al paper per als continguts que fan.
Marta Ribera reconeix que el que significa la marca Cavall Fort a Catalunya pesa molt i obliga els gestors a sospesar molt les decisions: “És cert que la marca ens obre moltes portes però també ens frena per fer determinades aventures perquè no ens podem equivocar, està en joc el prestigi de la institució”, explica la gerent de l'editorial. Això no treu que l'equip de gestió treballi en nous horitzons per a les revistes. En aquests moments, volen incorporar nous continguts per reforçar el rol d'eina pedagògica que tant Cavall Fort com El Tatano tenen. D'aquesta manera volen estar més presents en escoles, centres d'acollida i altres establiments formatius.
També volen guanyar presència a les llibreries, perquè és un entorn propici en què poden aconseguir nous clients. Concretament, volen insistir en accions que estimulin les subscripcions de revistes com a objecte de regal als més petits.
El pura sang de l'edició infantil