Itinerànnia va creixent en senderistes i facturació
Els usuaris de la xarxa de camins del Ripollès, la Garrotxa i l'Alt Empordà van deixar l'any passat en les agències i els establiments del territori 3,3 milions d'euros, un 3,5% més que el 2014
Els serveis i els usuaris de la xarxa de senders Itinerànnia, així com la facturació que generen, no paren de créixer. Quant a productes, el ventall que hi ofereixen els operadors i agències ha passat dels 91 que hi havia el 2013 als 133 del 2014, segons les dades facilitades ahir pels responsables de la xarxa, que abasta les comarques del Ripollès, la Garrotxa i l'Alt Empordà. Pel que fa a usuaris (només els que hi arriben a través d'operadors i agències), s'ha passat de 4.772 a 4.946, i la facturació estimada de l'any passat es va situar en 3.351.000 euros, un 3,5% més que l'any anterior. A banda de les agències, de la despesa que fan aquests senderistes se'n beneficien al voltant de 400 establiments de les tres comarques. Adriana Ramon, coordinadora d'Itinerànnia, va presentar ahir aquestes dades, acompanyada dels presidents dels consells comarcals de la Garrotxa i el Ripollès, Joan Espona i Miquel Rovira, i del vicepresident del Consell de l'Alt Empordà, Joaquim Felip.
El perfil del senderista que camina per aquesta xarxa de 2.500 quilòmetres és un home o una dona de 55 anys o més edat, europeu (sobretot, britànic, francès i holandès), amb estudis superiors, respectuós i interessant en l'entorn i el seu patrimoni cultural, i d'un poder adquisitiu mitjà-alt. Solen estar-s'hi una mitjana de 4,25 nits. Atès aquest retrat, s'entreveu que un repte per a Itinerànnia és el mercat català i espanyol, uns països sense tanta tradició d'aquest tipus d'activitat. Un altre objectiu –van assenyalar– és ampliar la xarxa a les comarques veïnes de tots dos costats dels Pirineus.
Al marge del tipus de senderista esmentat, es calcula que unes 65.000 persones usen la xarxa sense passar per agències. Es tracta sobretot de gent del territori, interessada principalment en rutes d'una jornada. En aquest sentit, diversos ajuntaments han demanat a Itinerànnia que es dissenyin més rutes circulars, amb inici i final als seus pobles.
Una ruta de vuit dies per 1.195 euros
Un exemple dels productes que tenen d'escenari la xarxa Itinerànnia és una ruta de vuit dies entre Molló i Besalú, que ven l'operador britànic Inntravel. Costa 1.195 euros per persona i inclou la pensió completa i el trasllat dels equipatges. L'agència porta els senderistes fins a Molló, on passen la primera nit. Els dies següents, després d'una bona caminada, dormiran a Beget, Oix, Olot, Santa Pau (dos dies) i Besalú. Des d'aquest poble la mateixa agència es cuidarà de tornar-los als seus llocs d'origen.