Cameo aspira al paper protagonista principal
L'empresa catalana espera convertir-se en el referent de la distribució de cinema a casa per mantenir els seus resultats encara que el mercat continuï a la baixa
Són pocs els sectors d'activitat que han resultat indemnes a l'empitjorament de l'economia en els darrers anys. En alguns casos, però, la crisi econòmica s'ha afegit a altres circumstàncies que ja afeblien l'activitat. És el cas del cinema a casa, que ha patit una tempesta perfecta amb la pirateria, el canvi d'hàbits de consum i la crisi com a tres elements desestabilitzadors. Segons el director general de Cameo, que edita i distribueix cinema en DVD i Blu-ray, el mercat ha caigut en els darrers anys per sobre del 70% després de viure moments d'esplendor cap a mitjan dècada passada.
En vista d'aquest descens en el consum de cinema a casa, la companyia va fer un canvi estratègic. Fins al 2009, distribuïa majoritàriament pel·lícules dels socis -els accionistes de Cameo són productores, exhibidores i distribuïdores de cinema-. Però aquell any va començar a créixer el volum de títols d'altres productores. “Vam apostar per la fórmula de mantenir-nos a base d'incorporar altres pel·lícules sota la marca Cameo”, exposa Ramón Caro. A més, conservant l'especialització en cinema d'autor -entre els títols que distribueix, hi ha molts dels films premiats a festivals de cinema com els de Canes, Sant Sebastià, Berlín o Venècia-, ha apostat també per editar clàssics inèdits en DVD, sèries i documentals de natura.
Més enllà de l'augment en el volum de material editat, Cameo també ha apostat per posar un peu en el mercat dels continguts per internet. Del seu si, i a partir de l'empenta d'un dels accionistes, Juan Carlos Tous, diversos treballadors més i altres socis externs, va néixer la plataforma de cinema en línia Filmin, de la qual Cameo n'és soci. Aquest pas té a veure, segons Caro, amb el diagnòstic de canvi en els hàbits de consum de molta gent, sobretot jove. El director general de Cameo assenyala una generació nascuda amb hàbits digitals que no consumeix continguts en suport físic per manca de costum. Caro deixa clar, però, que, almenys fins al moment, el consum de continguts a través de plataformes de pagament com ara Filmin no compensa tota la caiguda del mercat en suport físic.
Gràcies a aquestes estratègies i a l'especialització en el cinema anomenat d'autor, Cameo ha aconseguit no veure's arrossegat a la baixa tant com el conjunt del sector. Des del 2007, quan vivia els seus moments àlgids i la facturació arribava gairebé a 6 milions d'euros, les vendes han baixat poc més d'un 15%. L'empresa, fundada el 2003 per un grup de productores, distribuïdores i exhibidores de cinema, juntament amb el directiu Juan Carlos Tous, té deu treballadors. La seu principal és a Barcelona i té una oficina a Madrid.
I a partir d'ara, què? Ramón Caro ho té clar, toca un any d'estrènyer-se el cinturó. “Hem fet un pla de contenció de despeses molt important”, reconeix. L'objectiu és tancar l'any sense pèrdues o amb un benefici mínim, malgrat que el sector continuï a la baixa com es preveu. Segons diu, Cameo mira ara més que mai els costos. Una situació que contrasta amb la de fa uns anys, quan, segons Caro, s'havia arribat a un nivell de vendes i a uns marges que permetien “certs atreviments i riscos”. En aquest sentit, explica que, durant anys, l'empresa ha posat la qualitat en les edicions per sobre de tot. “Hauríem pogut guanyar més diners si haguéssim fet coses més bàsiques”, assegura. Ara, circumstancialment i empesos per la situació del sector, hauran de controlar més les despeses, encara que això signifiqui fer edicions més bàsiques. Però la idea, a partir d'aquí, és créixer en volum de continguts editats i convertir-se en l'empresa de referència del sector. De fet, segons Caro, la feina que han fet en els darrers anys els ha posat ja en una posició privilegiada respecte a altres empreses del sector. Ara, però, Cameo vol fer un pas més i assumir el paper de protagonista absolut del seu sector. “Volem que, quan qualsevol productor tingui una pel·lícula, pensi a distribuir-la a través de nosaltres”, diu Caro. “Aquest creixement orgànic ens permetrà mantenir-nos malgrat la reducció del mercat”, conclou.
Filmin inicia l'expansió internacional
La plataforma Filmin, creada el 2007, s'ha fet un lloc en el mercat espanyol, però apunta més enllà. Segons el soci fundador i conseller delegat, Juan Carlos Tous, a finals de juny començaran a operar a Mèxic, de la mà de l'Institut Mexicà de Cinematografia, i a finals d'any estaran presents a Portugal, mercat on operaran des de l'Estat espanyol.
Més enllà d'aquestes dues passes ja concretades, Filmin preveu fer-se un lloc a altres països europeus gràcies a l'entrada al seu capital de l'empresa francesa Metropolitan, que a finals de l'any passat va entrar a l'empresa catalana amb un 30% de les accions. L'operació, segons Tous, donarà a l'empresa múscul financer per escometre aquest repte. Tous explica que Metropolitan està entrant a diferents plataformes de països europeus i el pla és que Filmin aporti el nom, el sistema i la seva experiència als diferents productes. El termini previst per a aquesta operació és d'uns dos anys.
Filmin va facturar el 2014 dos milions d'euros. Les previsions per a aquest exercici són arribar als tres milions en vendes.
Cameo aspira al paper protagonista principal