Ausolan renova la cuina central i obre una nova línia freda
L'empresa espera arribar a clients més dispersats pel territori. Vol créixer en el sector empresarial
Ausolan, grup cooperatiu nascut al País Basc i amb presència a Catalunya des del 2006, ha invertit 300.000 euros en la cuina central que té a Mollet del Vallès per renovar-la i modernitzar-la. Segons Rosa Giné, gerent d'Ausolan a Catalunya, el canvi ha servit per augmentar la seguretat alimentària, millorar la qualitat de treball dels vint empleats de la planta i obrir una nova línia freda.
Amb aquesta nova línia, la companyia espera augmentar el seu radi d'acció i arribar a clients que estiguin més dispersats pel territori. Fins ara, aquesta cuina només servia àpats calents, que se serveixen en un radi de 30 quilòmetres. Però, amb la línia freda, es pot ampliar la distància. “Pensem que podem arribar a altres mercats que requereixin serveis transportats, per exemple, centres de dia i escoles bressol, més petites i allunyades”, comenta Giné, que explica que, en aquests casos, el transport es pot fer una o dues vegades a la setmana -els aliments s'escalfen després in situ- i en un horari més ampli que el repartiment de menús calents.
Ausolan té planta a Mollet des que va comprar Cuinats Cecoc, una empresa local amb el mateix tipus d'activitat. Llavors, la cuina central preparava uns 5.000 dinars, la majoria, per a escoles de la comarca. Aquesta operació va permetre al grup basc fer un salt de facturació i clients a Catalunya, que van augmentar un 40% i un 50%, respectivament. Amb la nova inversió, Ausolan pretén optimitzar l'activitat, consolidar-se com a opció d'escoles i altres clients de la zona, amb àpats calents, i expandir-se, amb els menús freds.
L'arribada.
Entre els seus clients, hi ha, per exemple, l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) i les escoles bressol dependents de l'Institut Municipal d'Educació de Barcelona (IMEB). També treballa per a hospitals i empreses, dos mercats en els quals vol créixer en els propers anys. Així, segons Giné, les perspectives pel futur més immediat es basen a continuar el creixement en escoles i residències, i aconseguir una penetració important en empreses i hospitals.
En el cas de les empreses, Giné reconeix que la crisi ha comportat el tancament d'algunes cantines de companyies privades. Però hi afegeix que Ausolan està estudiant el mercat i desenvolupant un model que pugui funcionar. “Tenim menjadors d'empresa petits, i volem afegir a la nostra cartera de clients d'altres de més grans”, avança. Segons diu, tant en centres educatius com en residències de gent gran han aconseguit crear i consolidar un model propi, i volen fer el mateix en els altres àmbits.
Per expandir-se en aquests nous mercats, Ausolan vol aprofitar-se de la seva experiència en els que domina més. Però també de l'experiència del grup a fora de Catalunya, on té una posició més forta que al Principat en hospitals i empreses. Per exemple, Giné explica que al País Valencià gestionen la restauració de la majoria dels grans hospitals. En conjunt, a tot l'Estat, les filials d'Ausolan elaboren 200.000 àpats diaris i tenen uns 10.000 treballadors. Ocupa la quarta posició en el rànquing d'empreses de restauració per a col·lectivitats i és el primer de capital local -la resta són multinacionals.
Una altra de les novetats d'aquest exercici és la implantació a Catalunya de la divisió de neteja, que ja tenia activitat a altres llocs. Giné explica que els clients són, bàsicament, residències de les quals ja s'encarregaven dels serveis de restauració, i ara els han demanat que portin a terme també la neteja.
Grup estatal amb ànima local
Ausolan treballa a tot l'Estat, però Rosa Giné defensa que el grup actua de manera descentralitzada. Un dels aspectes més importants en aquest sentit, diu, és la tria de proveïdors. Giné posa de manifest que Ausolan els busca de proximitat. Per exemple, es nodreix dels productes dels pagesos de Gallecs, de Llet Nostra i de La Fageda. En els menús escolars, el 65% dels productes són ecològics i el 20%, de proximitat, i tenen un menú exclusivament ecològic. Segons Giné, el client ho valora cada cop més.
Ausolan renova la cuina central i obre una nova línia freda