Empreses

Relats reforça el Marroc amb una fàbrica que costarà 4,3 milions

La futura planta, per a la qual ja disposen d'un terreny de 12.000 m², substituirà la instal·lació actual de 4.000 m² i de lloguer. L'empresa ajorna fins al 2016 el projecte del Vietnam

A Caldes s'aixecarà una nova nau de 3.000 m², logística i productiva

Relats reforça la seva aposta pel Marroc amb la compra d'un terreny de 12.000 metres quadrats a la zona franca de Tànger on construirà una nova planta que representarà una inversió global de 4,3 milions d'euros (1,3 milions el solar i 3 milions la nau). Un cop estigui en funcionament substituirà l'actual instal·lació, de lloguer, que es va inaugurar el 2012 i que ja ha quedat petita.

Amb unes bones condicions logístiques i fiscals, el Marroc ha aconseguit atreure part de la indústria auxiliar de l'automòbil, empreses com ara Leoni, Yazaki, Lear, Sumitomo, Delphi i Fujikura, a les quals Relats proveeix els seus components de protecció i aïllament. Amb creixements del 60%, el Marroc és amb Mèxic, les plantes de Relats que més tiren. Al país americà, Relats hi va muntar una fàbrica de 5.000 m² el 2010 i disposa d'una reserva de sòl important de 42.000 m² per a futurs creixements. “En aquests dos països hem fet en quatre anys el que a la Xina vam necessitar una dècada”, explica Pere Relats, el president executiu del grup.

La fàbrica de la Xina, situada a Zhenze, prop de Xangai, data del 2004. Pere Relats explica que gràcies a ella s'ha pogut finançar part del creixement del grup, però en aquests moments pateix per l'encariment dels costos (sobretot de la mà d'obra) i l'apreciació del iuan respecte a l'euro. Pere Relats estima que aquests dos factors han pogut restar cinc punts al creixement previst per a aquesta fàbrica.

La de la Xina deixarà de ser l'única fàbrica Relats a l'Àsia a partir del 2016. El grup català té previst obrir una nova fàbrica al Vietnam arran del contracte aconseguit amb Toyota per proveir els nous models de cotxes que es produeixen al Japó. Ara bé, l'operació, valorada en uns 18 milions de dòlars, ha tingut alguns canvis de calendari que han fet ajornar l'obertura de la planta del Vietnam, inicialment prevista per a aquest any. Per contra, ja està en funcionament l'oficina tècnica del Japó, també relacionada amb aquesta operació. Mentre no estigui en marxa el Vietnam, Relats Xina proveirà les línies de producció de Toyota.

Respecte a la planta del Regne Unit, el president executiu explica que s'ha obert un procés de reflexió atès que el març del 2018 expira el contracte de lloguer de les instal·lacions a Cwmcarn (País de Gal·les). “Com que no podem continuar i és la planta menys rendible pel tipus de producte i mercat hem de veure què fem”, diu Pere Relats, que reconeix que si fa deu anys no haguessin tingut un tracte especial del govern local no l'haurien fet.

En canvi, ja estan en marxa els plans per ampliar la fàbrica de Caldes de Montbui. Als terrenys que ara ocupa el pàrquing s'aixecarà una nau de 3.000 m² per a activitats logístiques i productives. El pressupost és d'un milió d'euros i s'ha d'enllestir el 2016. En aquell moment, la producció a Catalunya serà inferior al 50% del total del grup. En qualsevol cas les vendes a l'exterior són el 99% de total.

L'automoció (65%) és el principal sector de Relats, seguit de l'energia i petits electrodomèstics (27%). El ferrocarril i l'aeronàutic segueixen a gran distància però amb un gran potencial.

La firma de Caldes destina el 4% de la facturació a R+D i genera unes tres patents cada any. Una part dels estudis es dedica a desenvolupar productes multifuncionals.

Vicenç Relats, pare de l'actual president, va muntar el 1957 una empresa de teixit convencional d'ús industrial. A poc a poc es va anar orientant cap al teixit tècnic. El grup preveu un creixement del 25% per al 2015.
Facturació
40 M€
Treballadors
400
Any de fundació
1957


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.