Saber treballar a fons les dades per estalviar energia
Enerbyte crea una eina digital per a la mesura de l'eficiència energètica
Amb Personal Energy, l'eina digital multiplataforma de baix cost per promoure l'eficiència energètica entre ciutadans i clients de comercialitzadores elèctriques, la firma Enerbyte ha esdevingut una referència en aquest mercat, on té clients com Electra Caldense, en el camp privat, o els ajuntaments de Rubí i Barcelona -els projectes Rubí Brilla i Autosuficiència BCN– i la Diputació de Guipúscoa, entre les administracions.
La firma es troba en un moment crucial de la seva trajectòria, amb aspiracions d'aconseguir un contracte amb dues grans companyies, una d'1,1 milions d'usuaris i l'altra de 400.000. “Si aconseguim un dels dos contractes, ens posem definitivament al mercat”, diu Pep Salas, cofundador i director d'innovació. En aquests moments, la companyia ha assolit un volum de negoci de 300.000 euros. Ara es troba en una ronda de finançament per llevar 400.000 euros.
Personal Energy, disponible en format web i app, es basa en la captació i anàlisi de dades per perfilar el consum de l'usuari, amb algoritmes que desagreguen el consum entre diverses tipologies de dispositius elèctrics.
Prevenir.
Com descriu Pep Salas, Personal Energy es pot concebre com “un navegador o GPS, et diu cap a on anar, què cal fer per assolir un objectiu”. Des d'Enerbyte, es masteguen les dades perquè el consumidor “pugui prendre còmodament les decisions sobre el seu objectiu d'estalvi”.
A la plataforma, l'usuari pot veure la corba de consum i el preu de l'electricitat a cada hora. “Veu on es concentra el seu consum, que sol ser la franja més cara.” Hom presenta la informació degudament contextualitzada, respecte de consums pretèrits, i els algoritmes permeten fer projeccions d'un mes per l'altre, per veure si s'assoleixen les fites d'estalvi energètic que es cobegen.
Així mateix, “enfrontem el consumidor amb altres usuaris de perfil semblant, per tal que pugui comparar-s'hi i veure si és més o menys eficient”.
Un treball acurat amb les dades del consum pot lliurar resultats no gens menyspreables: al projecte d'eficiència Rubí Brilla, de mitjana es van aconseguir reduccions al rebut de la llum de setanta euros.
Mercats nòrdics.
La gran eclosió per a Enerbyte, que ara disposa de milers d'usuaris del seu sistema, serà quan es completi la implantació de comptadors digitals, que ara és al 50%. D'aquí a dos anys, tindrà al seu abast un mercat de 4 milions a Catalunya, de 24 milions a Espanya i de cent milions a la UE. Fundada per Pep Salas i Roger Segura, Enerbyte, que també disposa com a soci de referència de Xavier Trullás i la firma amb seu a Holanda KIC InnoEnergy -adscrita a l'Institut Europeu d'Innovació i Tecnologia (EIT)-, participa en projectes pancomunitaris com ara Entrust, en què sota el lideratge de la Universitat de Cork, a Irlanda, s'estudia el comportament del consumidor en la despesa elèctrica.
Saber treballar a fons les dades per estalviar energia