FGC s'alia per desenvolupar rutes de mercaderies a Europa
Obrirà línies al centre del continent i Itàlia amb una gran operadora ferroviària. La companyia també negocia la incorporació d'un nou soci als serveis que ara ofereix a la planta de Seat
FGC Cargo, filial de transport de mercaderies de FGC, ha signat un acord amb una gran companyia ferroviària europea, el nom de la qual no ha transcendit, per desenvolupar rutes entre Catalunya i el centre d'Europa i Itàlia. La iniciativa s'emmarca en l'estratègia de FGC de créixer fora del seu territori natural, segons explica el president, Enric Ticó.
Actualment FGC opera en aquest sector amb dues marques: Autometro, que desplaça vehicles entre la factoria de Seat a Martorell i el Port de Barcelona, i Cargometro, que porta peces entre el Port i Martorell. Es tracta de filials participades també per Comsa Rail Transport i, fins fa uns anys, per Renfe. Precisament, Ticó explica que estan en converses per tornar a incorporar un tercer soci. FGC Cargo també opera en solitari la línia que porta sal i potassa de les mines d'Iberpotash al Bages fins al Port de Barcelona.
Sense abandonar el negoci de mercaderies, FGC acaba d'anunciar la signatura d'un conveni amb Multirail per impulsar el transport de càrrega entre les terminals de Granollers, Tarragona, Còrdova i Algesires.
Aquesta voluntat de creixement també té el seu reflex en el negoci del transport de viatgers, el core business de la companyia, i en què FGC fa valer un cert reconeixement internacional: L'indicador ISBeRG que elabora l'Imperial College de Londres situa FGC com la tercera companyia més eficient del món: “Som el soci perfecte”, subratlla Ticó. Tanmateix, l'experiència és escassa i els plans d'internacionalització de FGC passen per construir marca començant per la base. Aliats amb les principals enginyeries catalanes, ja treballen fent d'assessors a Brasil, Xina, Perú o Panamà. Amb l'objectiu de guanyar dimensió han cercat un pacte amb els ferrocarrils de València i País Basc per optar a concursos internacionals més ambiciosos. La fita és esdevenir una operadora internacional.
Aquests dies FGC està d'enhorabona després de la posada en marxa fa un mes de tres noves estacions a Terrassa, que ha elevat un 51,7% els passatgers de la localitat. L'augment del servei castigarà l'índex de cobertura, que s'havia reduït del 76% (2009) al 93% (2014), i encara més quan s'inaugurin les quatre de Sabadell, a finals del 2016. Però es manté el compromís d'assolir el cost zero per a la Generalitat i, amb aquest objectiu, Ticó reclama la connexió entre les línies del Baix Llobregat i les del Vallès, ara en fase de projecte: “Significaria de 10 a 15 milions de nous passatgers”, diu.
“Catalunya hauria de tenir un sol operador ferroviari”
Davant el debat desfermat per les reiterades incidències a Rodalies, el president de FGC, Enric Ticó, defensa un únic operador ferroviari per a Catalunya i postula FGC per a aquest rol. Tot i que reconeix que part del problema és la falta d'inversions -“A FGC hem tingut l'encert que els governs de la Generalitat sempre han tingut clar que havia de gastar en manteniment”-, Ticó pensa que també és un tema d'enfocament al client. A tall d'exemple, el president recorda que FGC ha engegat serveis com ara posar endolls als trens per als aparells mòbils o les classes d'anglès que ben aviat es faran en algunes línies. FGC va tenir 77 milions de viatgers el 2014.
FGC s'alia per desenvolupar rutes de mercaderies a Europa