Stackmann, president de Seat, escala càrrecs a VW
Passarà a responsabilitzar-se de les vendes de Volkswagen i serà substituït per Luca de Meo, provinent d'Audi
El grup promet assumir totes les despeses de readaptació dels motors trucats
El milanès Luca de Meo, fins ara vicepresident executiu de vendes i màrqueting d'Audi, ocuparà el lloc de Jürgen Stackmann com a president del comitè executiu de Seat, segons va confirmar ahir la companyia. El nomenament, fet públic ahir a última hora del vespre, confirmava els rumors que havien circulat durant tota la jornada i que feien pensar que el consell de vigilància de Volkswagen estava redissenyant l'organigrama del consorci per renovar-ne la imatge després de l'escàndol dels motors trucats per esquivar els controls d'emissions contaminants. Després de pilotar Seat des del maig del 2013 i aconseguir un increment de vendes del 22%, Stackmann ha fet mèrits per pujar esglaons en la jerarquia de la multinacional, i des de l'1 de novembre ocuparà el despatx de vicepresident de vendes i màrqueting de Volkswagen. De Meo, per la seva banda, és un expert del sector, ja que en la seva trajectòria professional ha passat per Renault, Toyota Europa i Fiat.
D'altra banda, la filial de Volkswagen a l'Estat va trametre ahir als seus clients una carta en què demana disculpes per haver “abusat” de la seva confiança i assegura que les irregularitats dels automòbils no van més enllà del nivell d'emissions de gasos contaminants.
“Volkswagen està actuant amb la màxima urgència –diu la nota– per aclarir les irregularitats detectades en relació amb l'ús d'un software utilitzat en els motors dièsel d'alguns dels nostres vehicles.” El comunicat reitera que tots els vehicles afectats “són absolutament segurs i totalment aptes per a la circulació”.
La missiva subratlla que s'està treballant “intensament” per solucionar aquestes desviacions “amb mesures tècniques”, tot i que, de moment, alerta, “no es pot concretar quins models es veuen afectats ni tampoc les dades sobre l'any de fabricació”. En qualsevol cas, Volkswagen conclou que la seva prioritat ara són les accions destinades a evitar més danys, i promet que assumirà “tota la responsabilitat i els costos derivats de les mesures que s'hagin d'aplicar”, per bé que, puntualitza la carta, “caldrà temps: per analitzar les circumstàncies i per posar en marxa les mesures tècniques”.
Des de l'àmbit laboral i en vista dels retards en la concreció de dades, el president del comitè d'empresa de Seat, Matías Carnero, instava ahir el Ministeri d'Indústria perquè recorri al registre de vehicles per conèixer el nombre exacte de turismes afectats pel software fraudulent i que circulen ara com ara per l'Estat. De moment, Volkswagen va informar que ha detectat uns 5 milions d'unitats de la seva marca amb el motor de la polèmica. Entre aquestes hi ha la sisena generació del Golf, la setena del Passat i la primera del Tiguan.
Demanda d'informació
Segons Carnero, en espera que Volkswagen reveli el cens global dels turismes afectats, el govern espanyol pot obtenir aquesta informació de les fitxes tècniques de què disposa el Ministeri d'Indústria.
El representant laboral, però, va desmentir rodonament la dada de mig milió de vehicles manipulats que algunes fonts havien aventurat que haurien sortit de la planta de Seat de Martorell. Aquest volum és “impossible”, segons Carnero, ja que la fàbrica hauria hagut de produir cotxes a un ritme molt superior al real. Finalment, va manifestar el neguit dels treballadors per la possibilitat que el nou equip directiu es replantegi el futur de la planta.
Recomanen la “suspensió” d'alguns empleats
El consell de vigilància de Volkswagen recomana la “suspensió immediata” d'alguns empleats arran de l'escàndol. L'òrgan supervisor creu que “no hi ha excusa per a les manipulacions”.
Hisenda estudia reclamar l'impost de matriculació
El director de l'Agència Tributària, Santiago Menéndez, va anunciar ahir que estudiarà si ha de fer reclamacions per l'impost de matriculació en el cas Volkswagen, ja que els models que emeten menys de 120 grams de diòxid de carboni (CO2) per quilòmetre estan exempts de pagar aquest tribut a l'Estat. “Hauran d'estudiar-ho els nostres serveis”, va assenyalar Menéndez després de la seva compareixença a la comissió de pressupostos del Senat.