La paperera Gomà-Camps fa una aposta per créixer a l'Àfrica
La companyia desplega una estratègia per situar-se a Ghana i des d'allà atacar un territori on detecta poca competència. L'empresa ja opera des del Marroc i Angola
L'empresa paperera Gomà-Camps posa en marxa un pla per guanyar mercat en el continent africà. La companyia tarragonina, que té més de 250 anys d'història, desembarca a Ghana per tractar d'aprofitar comercialment el desenvolupament social i econòmic de l'Àfrica subsahariana. “És un mercat i un moment interessant per a nosaltres. El nostre mercat natural, Espanya, França i Portugal, està madur i les possibilitats de créixer-hi són limitades.” Ho explica Laia Gomà-Camps, responsable de desenvolupament de negoci de la companyia, i afegeix que, entrant a Ghana, es busca poder operar també en els països veïns, com per exemple Costa d'Ivori, Togo o Burkina Faso.
Guanyar presència en aquell territori és un objectiu doblement interessant. D'una banda, perquè és un mercat en creixement i, de l'altra, perquè “les grans multinacionals del sector encara no hi són presents”.
Bagatge africà.
L'empresa parteix de la base que guanyar quota és difícil, però les possibilitats de negoci que han observat en les missions comercials que hi han dut a terme incentiven l'aposta ghanesa.
Adaptació.
L'evolució del país marcarà també una evolució en els costums de les persones i aquí és on l'empresa entreveu una oportunitat de mercat.
Laia Gomà-Camps explica que cal entendre les formes de consum de cada client i cada país. En aquest sentit, destaca que “mentre que a casa nostra el principal producte de venda al mercat de gran consum són els paquets de dotze o vint-i-quatre rotlles, allà la compra es fa de manera individual, rotlle a rotlle”.
Un llarg bagatge
El volum de negoci exterior de Gomà-Camps representa un 30%. La missió africana pot fer tendir cap a l'alça el percentatge, però la companyia assumeix que res no serà immediat. De fet, a Gomà-Camps es té clar que en el món dels negocis el curt termini no és la millor estratègia. L'empresa té més de 250 anys de vida i és una de les companyies més antigues de l'Estat.