L'Airbnb del sector nàutic
El portal de lloguer d'embarcacions Nautal preveu facturar 1 milió d'euros
És possible que a primera vista el sector de la nàutica pugui semblar exclusiu i poc amic de l'economia col·laborativa, però res més lluny de la realitat. I és que precisament, explica Octavi Uyà, “els vaixells requereixen inversions importants i sovint estan immobilitzats la major part del temps”, així que es converteixen en l'actiu perfecte.
De fet, la idea de Nautal, un portal de lloguer d'embarcacions, va sorgir ara fa un parell d'anys quan Uyà i un dels seus socis, Roger Llovet, van constatar que fins i tot en dies de temporada alta els ports esportius estaven plens, “perquè al cap i a la fi la majoria dels propietaris tenen poca disponibilitat per sortir a navegar”.
I així va sorgir aquest projecte, que avui inclou uns 300.000 usuaris i 3.000 embarcacions. La seva aposta ha estat flexibilitzar els lloguers i permetre fins i tot la contractació per hores. “El problema que hi havia abans al sector és que els lloguers eren bàsicament per a una setmana i això limitava molt el mercat”, destaca Uyà.
De fet l'oferta de Nautal és molt variada i inclou des d'opcions econòmiques amb embarcacions petites per 100 euros l'hora fins a l'opció de llogar grans iots amb tripulació per 10.000 euros l'hora.
La reserva mitjana de Nautal se situa ara per sobre dels mil euros i ara l'empresa està potenciant el segment alt, clients que demanen embarcacions de 20 i 30 metres d'eslora amb un preu mitjà d'uns 4.000 euros per dia. “Són clients que demanen un tracte més personalitzat i molta discreció”, destaca l'emprenedor.
El portal va néixer el juny del 2013 molt centrat en el mercat espanyol, i sobretot el balear, i amb un creixement molt basat en “l'oferta de companyies xàrter”, explica Uyà. Això, recorda, els va ajudar a tirar endavant en una primera fase en què captar vaixells de propietaris particulars els era més costós. Això avui ha canviat perquè, entre d'altres coses, explica Uyà, “la crisi ha fet millorar la percepció que té la gent de l'economia col·laborativa”. Al cap i a la fi, diu l'emprenedor, “no captem embarcacions perquè els seus propietaris tinguin dificultats econòmiques” sinó perquè entenen que no té sentit tenir immobilitzats aquests actius, i molt més quan disposen d'una tripulació pròpia.
A l'exterior.
El procés d'internacionalització seguirà endavant i entre els objectius hi ha el d'aterrar al competitiu mercat nord-americà. Allà, explica Uyà, hi ha uns 16 milions d'embarcacions, tantes com a tot Europa.
Per això la companyia acaba d'obrir una nova ronda de finançament amb la qual preveu captar al voltant d'un milió d'euros i finançar així el salt als EUA.
La previsió per a aquest 2015 del portal, on hi treballen set persones, és facturar al voltant del milió d'euros i multiplicar per quatre aquesta xifra l'any que ve. Un 75% d'aquest negoci encara prové del mercat espanyol.