El pròxim salt evolutiu el lidera un mico
MonkingMe proposa descàrregues gratuïtes amb les quals guanya el músic
MonkingMe aspira al fet que el seu logo -el rostre d'un simpàtic mico amb uns auriculars- sigui aviat tan familiar per als amants de la música com el cercle verd amb ones de Spotify o el núvol taronja de SoundCloud. Els impulsors d'aquesta plataforma musical estan convençuts que MonkingMe suposa una notable millora respecte a la proposta d'aquestes firmes tan consolidades, alhora que ajuda a combatre un dels principals problemes de la indústria de continguts digitals: la pirateria.
MonkingMe posa a disposició dels seus usuaris llistes de cançons que es poden escoltar, compartir i també baixar a l'ordinador sense cap cost però de manera que l'artista també hi guanya. Això és així perquè pot obtenir ingressos de les marques que patrocinin les descàrregues. O bé perquè obté a canvi beneficis de màrqueting; MonkingMe permet als músics vincular les descàrregues de les seves cançons a vídeos promocionals, a enllaços a les seves pàgines o a llocs on comprar articles de marxandatge i entrades als concerts. “Ara mateix no hi ha cap plataforma que ofereixi tots aquests serveis junts”, subratlla Miquel Tolosa, un dels impulsors de MonkingMe, amb Raül Martínez, que ara integren un equip més gran de vuit joves (tots tenen al voltant dels 20 anys).
La idea va sorgir fa una mica més de dos anys, però és fa només un any que s'han posat a treballar de valent, fins i tot han elaborat un llibre blanc sobre la indústria musical en l'entorn digital que avala el model que proposen: “La veritable solució per augmentar els ingressos de la indústria musical de manera significativa consisteix a plantejar un model de negoci que remuneri la descàrrega gratuïta i a la vegada utilitzi tot el potencial d'internet per compartir un contingut des de qualsevol part del món, i potenciar les altres vies d'ingressos”, asseguren.
Marc Illa, un altre dels socis i membre del grup Alquadrat, reconeix que un dels punts crítics del projecte és el catàleg. Ara per ara és reduït. Lògicament els primers a entrar-hi han estat els grups que ja posen a disposició dels seus fans les seves cançons a la xarxa de franc, artistes independents. Però es treballa per augmentar l'oferta i també es conviden els artistes amateurs, que poden aprofitar MonkingMe per donar-se a conèixer. Miquel Tolosa explica que han parlat amb discogràfiques i amb la SGAE per defensar el seu model davant la indústria tradicional.
Una fita important per als emprenedors va ser la seva participació en el Sónar +D i el Mercat d'Idees (MID) que organitza Barcelona Centre de Disseny. Tot plegat ha accelerat el projecte i per al febrer ja s'han proposat tenir una versió millorada de la plataforma -la versió disponible encara és la beta, el que vol dir que està en fase de millora- i l'aplicació per a iOS (la d'Android ja funciona). Fins llavors volen posar l'accent en la millora del catàleg per tenir una base sòlida d'artistes, en la cerca de patrocinadors de les descàrregues i en la definició d'un pla estratègic.
El model del negoci encara està enlaire, si bé tenen clar que no cobraran a l'usuari. Més aviat s'inclinen per obtenir ingressos dels artistes que vulguin serveis complementaris o millores en la posició de les cerques.