Reig Jofre invertirà 17 milions a les tres plantes de producció
El laboratori destinarà les inversions a millorar la capacitat productiva i augmentar l'especialització de les instal·lacions. La farmacèutica vol incrementar les vendes exteriors
La companyia dedica dos milions a l'any per a acords ‘open innovation'
La farmacèutica catalana Reig Jofre, amb 86 anys d'existència, es troba en plena fase de creixement. De fet, preveuen tancar el 2015 amb un increment del 15% en el volum de negoci i arribar al 2019 amb una facturació de 200 milions d'euros. Per poder donar resposta a les seves aspiracions ha planejat una inversió industrial de 17 milions d'euros en els pròxims 3 anys, que es distribuiran als tres centres productius que tenen a Sant Joan Despí, Toledo i Malmö (Suècia). Així ho ha avançat Ignasi Biosca, el conseller delegat de la farmacèutica i tercera generació al capdavant de la companyia. “Pretenem ampliar línies de producció especialitzades i guanyar al màxim en eficiència per poder competir a escala internacional”, descriu Biosca.
El cert és que el laboratori té un focus industrial molt marcat, de fet dels 815 empleats, més de 300 (sumant operaris, científics i l'àrea de desenvolupament de producte) estan vinculats a la planta de producció de Sant Joan Despí. “Oferim un producte farmacèutic europeu, que es fabrica aquí per vendre a tot el món. És part del nostre èxit”, recorda el conseller delegat.
Per això mateix un dels seus forts ha estat l'especialització tecnològica en injectables i antibiòtics. A Sant Joan Despí ha desenvolupat una tecnologia pròpia en injectables, en la qual segueixen invertint. Així mateix, a Toledo, tenen una de les poques plantes al món especialitzada només en producció d'antibiòtics i, a Suècia, la planta dedicada a medicaments tòpics dóna feina a 50 persones.
Aquesta forta posada a punt de la maquinària industrial a Reig Jofre està emmarcada en un pla estratègic dels pròxims tres anys que pretén guanyar més pes en el mercat internacional i passar en aquest període de facturar un 60% de l'exterior al 70%. “Sense decréixer en el mercat local”, insisteix.
L'altra fórmula magistral sobre la qual vol créixer Reig Jofre és la de la recerca i desenvolupament (R+D). Ara com ara la farmacèutica dedica un 5% de les vendes a aquest apartat i té a més a més un pressupost addicional de dos milions d'euros anuals per a projectes amb innovació oberta.
Com explica Ignasi Biosca, Reig Jofre s'ha marcat el compromís d'engegar un projecte de recerca a l'any, mitjançant el partenariat amb una companyia de recerca externa. “No està en els nostres plans comprar start-ups sinó oferir-los acords imaginatius perquè puguin avançar en el seu producte i, nosaltres, ampliar la nostra especialització i recerca”. De moment ja ho han fet amb Manremyc, una empresa biotecnològica dedicada a la recerca en temes de tuberculosi i amb la també biotecnològica Bionure, que investiga en malalties neurològiques que afecten la vista.
Per altra banda, a més del creixement orgànic, la companyia té aspiracions de fer-ho mitjançant adquisicions, com ho van realitzar l'any passat amb la fusió de Natraceutical. Aquest moviment els ha permès augmentar el seu dossier de productes amb complements nutricionals i la seva presència internacional. A més, arran de la fusió, van mantenir la cotització a la borsa de Natraceutical i des de gener del 2015 la companyia resultant és una firma cotitzada. Biosca explica que tenen el terreny preparat en l'aspecte financer: “El fet que estem al mercat continu, que estem tan poc endeutats i que generem recursos ens permetrà fer creixement mitjançant adquisicions.” Ara com ara tenen en estudi diferents opcions.
Reig Jofre invertirà 17 milions a les tres plantes de producció