Esforç inversor de Maculart per ampliar la cartera de clients
La firma d'estoigs i prospectes farmacèutics gastarà 4,6 milions des del 2013 fins al 2016 per guanyar versatilitat
Maculart, una empresa dedicada a la impressió d'estoigs i prospectes per a la indústria farmacèutica, està multiplicant els seus esforços d'inversió -des del 2013 i fins el 2016 invertirà 4,6 milions d'euros- per guanyar en flexibilitat, diferenciació i poder obrir nous mercats. Per a Albert Majós Cullell, director general i segona generació d'aquest grup familiar, és “el canvi estratègic més important en els seus 50 anys de vida”.
Bona part d'aquesta inversió és en tecnologia. Fins fa poc l'empresa estava concentrada en la impressió offset però recentment ha incorporat nous equips d'impressió digital, màquines que treballen amb tintes ecològiques i, pròximament, altres que permeten imprimir sobre superfícies plàstiques i generar efectes com ara brillantor, 3D o metal·litzat. Aquesta tecnologia els fa més competitius a l'hora de fer comandes més petites, formats més grans i amb nivells d'exigència superior pel que fa al temps de lliurament. Majós entén que mostrar-se àgils és la via per captar nous clients en un sector, el farmacèutic, que es caracteritza per una gran fidelitat vers els proveïdors. Aquesta fidelitat, d'una altra banda, els ha permès mantenir i incrementar la facturació en temps de crisi: dels 3,5 milions del 2007 al 5,5 previstos per a aquest any. Però ara és un factor que dificulta l'ampliació de la cartera.
L'ús de tintes ecològiques també els fa atractius als ulls dels clients sensibles per aquest tema. Mentre que la capacitat de fer estoigs sofisticats els obre de bat a bat les portes de la parafarmàcia. Albert Majós explica que els laboratoris tradicionals estan ampliant la seva oferta més enllà dels fàrmacs incorporant articles de cosmètica, de dietètica, etcètera. És per això que les farmàcies dediquen cada cop més espai a mostrar aquests nous productes i el packaging ha de ser cridaner: res a veure al que acostuma a tenir el medicament tradicional. “Hem de ser diferents”, subratlla Majós.
Al grup Maculart comencen a sentir-se preparats per fer créixer la seva clientela, fins ara molt centrada a Catalunya: Grifols, Merck, Reig Jofre, Salvat, GP Pharm, Bioibérica i Menarini. L'estratègia és començar la pesca en altres parts de l'Estat, bàsicament a Madrid i el nord de la península, per ràpidament abordar els mercats europeus, concretament França, Regne Unit i Alemanya, segurament a finals del 2016 o començaments del 2017. El tret de sortida serà la fira CPhl Worldwide que se celebrarà a Barcelona l'octubre del 2016. Es tracta del saló líder de la indústria farmacèutica, en el qual s'exhibeixen les novetats mundials del sector i en què Maculart té dipositades moltes esperances.
L'esforç inversor en tecnologia ha anat acompanyat d'un canvi en la cultura de l'empresa, que estarà més orientada a la planificació a mitjà i llarg termini i a la consecució d'objectius. Majós reconeix que fins ara el focus estava molt posat en el dia a dia.
Tot plegat ha portat a prendre la decisió de reforçar determinades àrees en l'organigrama de l'empresa. Albert Majós explica que s'han incorporat professionals en àmbits com el comercial, el màrqueting intern i el control de costos.
L'aposta per ampliar serveis ha tingut una altra derivada lògica: han hagut de guanyar superfície. Instal·lats en Cerdanyola des de l'any 2006, quan van haver d'abandonar Barcelona forçats per les obres del Fòrum de les Cultures, Maculart ha cobert les necessitats d'espai sumant les naus del voltant fins a tres cops, en els darrers anys. D'aquesta manera ara disposen d'uns 4.000 metres quadrats, que de moment cobreixen les necessitats derivades de la nova fase.
Activitat.
La plantilla de Maculart ha anat creixent progressivament els darrers anys. El 2013 eren 42 persones i la previsió és arribar als 52 treballadors l'any vinent.
Quina és l'olor de Barcelona?
De caràcter inquiet, Albert Majós, recorda que el 2007 va muntar amb altres socis Odotipo, empresa de màrqueting olfactiu, que va treure al mercat Akewuele, un concepte que fusionava una imatge, un missatge i una olor. El seu primer èxit va ser la definició de l'olor corporativa del PSC. Posteriorment han treballat per a diverses firmes d'Inditex com ara Massimo Dutti i Pull & Bear. L'empresa facturarà uns 2,3 milions d'euros el 2015. Majós confessa que té el somni de trobar una aroma que definís la ciutat de Barcelona.
Esforç inversor de Maculart per ampliar la cartera de clients