Durero Packaging té la fita de facturar 40 milions en cinc anys
L'empresa d'embalatge de cartró per a farmàcia, perfumeria i licors ha destinat 14 milions a renovar-se
Assolir els 40 milions de facturació en els pròxims cinc anys, quan fa només tres que les vendes eren pràcticament la meitat, és l'objectiu que s'ha marcat Durero Packaging, una firma d'embalatge i envasat de Montornès del Vallès. Tenen a favor l'embranzida dels últims exercicis, que s'han tancat amb creixement de dos dígits: un 12,5%, el 2014, i un 11,5%, previst per a enguany.
Però també compten amb la capacitat productiva addicional, d'un 30%, que han aconseguit després d'invertir 14 milions d'euros els darrers tres anys. Parteixen de la previsió que continuarà creixent la demanda dels seus clients –entre els quals es troben les principals multinacionals dels sectors de la farmàcia, de perfumeria i cosmètica i de vins, licors i confiteria- però també entenen que hauran d'incorporar-ne de nous a la cartera.
En aquest sentit, el director general de l'empresa, Ferran Esbrí, també assegura que una part important de tota aquesta dinàmica positiva s'explica per la pertinença a un grup internacional com és el cas d'Autajon, propietari del 100% de Durero des del 2007: “Les multinacionals tendeixen a preferir proveïdors internacionals que estiguin en els mercats on tenen presència.” Autajon, d'origen francès, està implantant a Itàlia, Alemanya, Bèlgica, Holanda i els Estats Units. És una de les primeres marques del sector a Europa i té 29 plantes productives.
A Catalunya, a més de Durero, Autajon va adquirir el 2011 Sinel Systems, fabricant d'etiquetes adhesives de Barberà del Vallès. Aquest any també hi han incorporat Imprenta Moderna de Logroño, en aquest cas, dedicada a produir etiquetes encolades sobretot per als cellers de La Rioja. Cal sumar a aquestes adquisicions la de l'empresa Litoplex Indústria Gràfica de Sant Fruitós del Bages el 2010, que va ser fusionada a Durero. Des del 2007, Autajon ha invertit més de quaranta milions d'euros a tot l'Estat.
El pla d'inversions a Durero Packaging arrenca amb l'ampliació de la planta que es va fer el 2013, que va passar de 10.000 m² als 18.300 actuals (el cost d'aquesta operació no figura en els 14 milions d'euros comentats). Tota la maquinària s'ha posat al dia -“Ara podem fer estoigs amb qualsevol tipus d'acabament que demani el mercat”- i s'ha procedit a una integració vertical dels processos -“La intenció és que tot es faci a casa, des que arriba el cartró blanc fins que surt l'estoig”-. Reduint la subcontractació a menys de l'1% es produeix un guany evident en el terreny de la confidencialitat.
Aquest plantejament té una altra lectura, que és la nul·la voluntat a ser un mer proveïdor per al client i aconseguir una relació de soci industrial. “Nosaltres no tenim cap catàleg dels productes que fem, nosaltres venem un servei integral que va des de la concepció del producte, a partir de les idees del client, fins a la producció, i també oferim assessorament de racionalització de la logística interna”, explica el director general de l'empresa catalana, que té un departament de disseny format per tres persones. A l'entrada de l'empresa diverses vitrines deixen constància dels darrers premis aconseguits entre Liderpack, a l'Estat, i World Packaging Awards, a escala mundial.
La perfumeria i la cosmètica suposen gairebé el 50% de la facturació de Durero Packaging, el 30% són vendes als sectors de la farmàcia i parafarmàcia i el 20% s'atribueixen a la confiteria, vins i licors. Aquest darrer és potser un dels sectors que més potencial de creixement té a l'empresa, si bé l'objectiu de la direcció és augmentar vendes tot mantenint aquests percentatges.
Menys favorable es mostra la direcció de Durero a mantenir el pes que avui dia tenen els clients de Catalunya, que històricament és molt alt, i aspira a captar nous clients a altres parts de l'Estat.
De totes maneres, una part important de l'activitat (al voltant del 40%) són exportacions a França. “Conservem els clients que Durero tenia abans que fos adquirit per Autajon, tot i que podrien ser atesos per altres marques del grup al país veí, perquè la política del grup és precisament cuidar i reforçar aquests vincles”, explica Esbrí, que hi afegeix que la gestió de Durero és molt autònoma. Enguany preveuen contractar i arribar als 220 treballadors a la plantilla.
Un grup familiar francès
Autajon es va fundar el 1964 a la localitat de Montélimar, a la vall del Roine i a una hora i mitja de Lió. Al capdavant de la firma hi ha actualment la segona generació, que és la responsable del fort procés d'expansió internacional i diversificació. El grup té tres divisions: la línia d'estoigs de cartró, la d'etiquetes industrials i la d'etiquetes per als vins i licors.
El grup preveu facturar aquest any uns 509 milions d'euros i dóna feina a unes 3.800 persones als set països on és present.
Durero Packaging té la fita de facturar 40 milions en cinc anys