Economia

El Baix Penedès busca el seu lloc en el turisme del vi

La integració del Consell Comarcal i l'Ajuntament del Vendrell al Consorci de Promoció Turística reforça el concepte turístic d'un sol Penedès

Vinyes i paisatge són el reclam del públic familiar

Les xifres oficials diuen que el Penedès rep al voltant de 500.000 turistes del vi a l'any, una dada que resulta difícil de mesurar tenint en compte que bona part dels municipis del Baix Penedès i del Garraf no formen part del Consorci Turístic de l'Alt Penedès, impulsor de la plataforma EnoturismePenedès. Gran part dels allotjaments turístics estan ubicats a la costa (Garraf i Baix Penedès) i la desconnexió entre la costa i l'interior resulta evident, encara.

Els elaboradors de vins i caves, els vitivinicultors, volen aprofitar no només el potencial de la marca Barcelona, sinó també el de la costa per atraure visitants als cellers. Tots els estudis que s'han fet sobre el comportament del turista demostren que la despesa per persona en la visita a un celler és molt superior a la dels visitants a una botiga especialitzada, i que el turisme relacionat amb el vi i la gastronomia deixa més ingressos al territori que el turisme de sol i platja. Però, en canvi, els turistes aprecien molt les temperatures càlides i la proximitat del mar quan visiten el Penedès.

Alguns dels handicaps que el sector ha de superar són el baix nombre de pernoctacions relacionades amb el turisme gastronòmic i el turisme del vi (de moment, aquest sector rep visitants d'un sol dia, majoritàriament) i la manca de paquets turístics integrals que combinin allotjament, activitats i visites a llocs emblemàtics, monuments o museus.

L'expresident d'EnoturismePenedès, Santi Soler, “va dedicar el mandat passat a impulsar la concentració d'esforços de tot el Penedès en el seu conjunt”, explica l'actual president, Sergi Vallès. Segons ell, és de vital importància que tot el Penedès, “tots els municipis que formen part de la Denominació d'Origen Penedès, vagin a l'una” per garantir l'impuls del sector turístic i la reconversió dels cellers i finques rurals en espais de recepció de visitants. Per ell, des de les visites a les vinyes i cellers i les activitats relacionades amb el vi i la gastronomia s'afavoreix el coneixement del territori al visitant i això és clau en aquest moment.

Després d'anys de treballs, la plataforma EnoturismePenedès ha posat en marxa un portal d'ofertes d'activitats i allotjaments per a amants dels vins, la gastronomia i el paisatge, però també per als que busquen activitats enmig de la natura. Amb aquesta nova eina, totes les empreses que formen part d'EnoturismePenedès tenen un espai de promoció conjunta a la xarxa. I aquí, sota el concepte de Penedès, és on el Baix Penedès com a comarca, o municipis com ara el Vendrell, Bellvei o Calafell volen jugar per garantir noves oportunitats a les seves empreses. De fet, la incorporació del Baix Penedès a EnoturismePenedès coincideix amb la creació de la comissió sectorial d'empreses, en què el sector privat debatrà i farà noves propostes per intentar trobar el camí òptim per a la promoció del sector.

Vallès confia que, els pròxims anys, la resta de municipis del Baix Penedès i del Garraf se sumaran al projecte, i s'ha imposat aquest repte com a objectiu del seu mandat. La intenció és aconseguir que la DO més gran de Catalunya esdevingui un reclam també com a destinació turística associada a Barcelona, capital internacional, i donar valor a la producció de vi que s'elabora a Catalunya actualment.

Malgrat tot, és cert que la línia divisòria entre la demarcació de Barcelona i la de Tarragona dificulta les coses. “Jo el Penedès me'l crec moltíssim: hem de vendre la destinació turística i deixar-nos estar de les línies territorials”, diu Vallès. Per ell, el fet que tant els ajuntaments com les empreses trobin en EnoturismePenedès una plataforma conjunta que funciona és una garantia, però cal que tots sumin perquè funcioni com ho ha de fer.

LA XIFRA

500.000
turistes del vi passen
cada any pel Penedès, en visites a cellers o activitats relacionades amb el vi la gastronomia.

LA FRASE

Amb projectes com Miravinyes o Penedès 360 volem donar valor al paisatge
Sergi Vallès
PRESIDENT D'ENOTURISME PEnEDÈS

El paisatge com a punt de partida

Projectes com ara el Miravinyes o el Penedès 360 han anat actualitzant i donant valor a les propostes turístiques que s'han fet des d'EnoturismePenedès al llarg dels últims anys. Les famoses rutes del vi i el cava, que van ser l'embrió de l'actual plataforma, s'han anat adaptant per garantir la creació de paquets turístics combinats de cellers i allotjaments rurals, restaurants i empreses d'activitats per a grups. El punt de partida en totes aquestes propostes és el paisatge: rutes a peu o en bicicleta, tastos entre vinyes, art romànic entre vinyes, castells, miradors... Totes les combinacions conserven el contacte amb el camp, amb la vinya i la relació de l'home amb la terra com a denominador comú. Les activitats parteixen del paisatge i un entorn privilegiat com a reclam tant per al visitant internacional com per als excursionistes que vénen de Barcelona o d'altres comarques. Ara, el repte és posar les bases perquè els visitants d'un sol dia tinguin a l'abast l'oferta necessària per ampliar la seva estada.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.