El retard per cobrar el fons de cooperació local crea neguit
Els alcaldes es queixen que reben l'assignació amb anys de demora i que no se'n poden refiar per fer front a les despeses
Enguany el govern destina 14 milions d'euros a finançar l'activitat dels ajuntaments de la demarcació
A l'hora de tancar els pressupostos municipals del 2016, els ajuntaments afegiran al capítol d'ingressos, de manera il·lusòria, els diners del fons de cooperació local de Catalunya (FCLC) del 2015, tot i que el més probable és que hagin d'esperar-se força temps a cobrar-lo. A Roquetes, per exemple, encara els han de transferir les partides corresponents als fons del 2013 (139.259 euros) i 2014 (135.131 euros). Si hi sumem la quantitat assignada aquest 2015 –134.902 euros–, “són uns quatre-cents mil euros que hem deixat d'ingressar quan hem dut a terme igual la despesa municipal”, es queixa Francesc Artur Gas, alcalde de Roquetes, població amb un pressupost en curs de 5,8 milions d'euros.
“És difícil gestionar sense uns recursos que no t'arriben; no pots fer cap previsió i et desestabilitza les finances municipals”, s'exclama el batlle roquetenc. “L'Estat ens exigeix el compliment estricte del pressupost i el pagament als proveïdors a 30 dies, quan els ajuntaments, a diferència de l'Estat, som els que més hem reduït el dèficit, en un 21,4%.” En la mateixa situació es troba, per posar un altre cas, Amposta. El seu alcalde, Adam Tomàs, vol reclamar per escrit a la Generalitat els 800.000 euros que se'ls deu dels FCLC dels últims tres exercicis (2015 inclòs): “Volem saber quina és la voluntat del govern i quins són els terminis previstos.” Segons Tomàs, ara per ara “són uns ingressos ficticis”.
La partida que el fons de cooperació local de Catalunya (FCLC) del 2015 destina a la lliure disposició dels ajuntaments es manté congelada, per quart any consecutiu, en els 86.303.063,50 euros, 14.115.844,26 dels quals es distribuiran entre els municipis de la demarcació de Tarragona. Montserrat Mundi, directora general d'Administració Local, admet que el pagament del FCLC d'aquest any es farà “quan les finances de la
Generalitat ho permetin”. “L'ofec que tenim a Catalunya amb els ingressos de l'Estat ens obliga a prioritzar els serveis bàsics davant d'aquestes partides que es donen als ajuntaments, diners que no dic que no els facin falta”, hi afegeix la directora d'Administració Local abans de lloar l'esforç dels consistoris. “Fan una feina fantàstica, amb més contenció donen més serveis que mai.”
Els diners del FCLC, destinats a finançar l'activitat dels ens locals, són de lliure disposició. Els ajuntaments els poden utilitzar per fer front a despeses o inversions o bé a l'acompliment de les seves competències. A Roquetes fan una aportació supramunicipal d'uns onze mil euros al Consorci del Museu de les Terres de l'Ebre.
LA FRASE
Quatre criteris a tenir en compte
Per què Creixell rebrà 104.983,90 euros del FCLC 2015 i en canvi Riudoms, 106.003,84 euros o Catllar, 136.772,84? D'entrada, per raons de població, un dels quatre criteris (calculat a partir d'una fórmula) que es tenen en compte a l'hora de distribuir el fons. Les altres variables que determinen la despesa que té un municipi són la plurinuclearitat (existència de nuclis de població diferenciats), la capitalitat comarcal i la gestió del territori (població disseminada, superfície a gestionar, etcètera). El FCLC destina dotacions econòmiques a la lliure disposició dels municipis però també a les comarques i a les entitats municipals descentralitzades (EMD).
El lliurament del fons de cooperació als ens locals està condicionat al fet que els destinataris compleixin amb l'obligació de trametre els pressupostos, les liquidacions pressupostàries anuals i els qüestionaris estadístics amb aquestes dades al Departament de Governació i Relacions Institucionals de la Generalitat, així com també els comptes anuals a la Sindicatura de Comptes.