El Port de Tarragona invertirà enguany 36 milions d'euros
La zona d'activitats logístiques (ZAL), el contradic dels Prats, els accessos al moll de la Química i una estació intermodal al centre de la Península són les quatre grans obres
Tanca el 2015 amb un benefici de 6,2 milions
El moll de la Química ja té el 90% del terreny disponible ocupat
En el balanç del darrer any i en les previsions per enguany del Port de Tarragona totes les dades són positives: el creixement del tràfic portuari i el volum de mercaderies, que es preveu que enguany creixi un 4%; el balanç econòmic –el 2015 s'ha tancat amb un benefici de 6,2 milions, un 17% més que l'any anterior–, i també el paquet d'inversions, que aquest any serà de 36 milions d'euros. Els objectius per enguany són, segons va dir el seu president, Josep Andreu, ambiciosos i de consolidació d'unes instal·lacions que el 2015 ja es van situar com el quart port de l'Estat espanyol, amb un moviment de més de 33 milions de tones, un 3,9% més que l'any anterior. La previsió per enguany és créixer fins als 34,5 milions de tones: “És un objectiu ambiciós que ens permetria, però, retornar als nivells que teníem abans de la crisi”, va dir.
Els 36 milions d'euros d'inversió –que se sumaran a 18,6 milions d'inversió privada– ja tenen destinació. Un dels projectes més destacats és la creació de la zona d'activitats logístiques (ZAL), de 100 hectàrees, que en aquests moments està pendent de l'aprovació de la comissió d'Urbanisme de la Generalitat. “La ZAL ja és una realitat i estarà disponible immediatament per a operadors”, va dir. El president del port també confia acabar enguany la tramitació tècnica i ambiental del contradic dels Prats, una obra valorada en uns 40 milions i que, segons Andreu, es començarà a construir a principi del 2017. Aquest espai també inclourà la terminal provisional de vaixells de creuer de Tarragona, tot i que els ulls ja estan posats, a llarg termini, en la futura terminal urbana de vaixells de creuer, que es construirà a tocar del port esportiu. De fet, ja treballen en el pla director 2015-2035, que entre altres projectes inclou aquesta terminal urbana, pressupostada en uns 80 milions.
El tercer gran projecte que es desencallarà aquest 2016 serà el de l'estació intermodal de mercaderies projectada –des de l'any 2009– al centre de la península Ibèrica i coneguda com a port sec. Segons Andreu, la proposta inicial de Guadalajara, sobre la qual mantenen preferència de compra, és “la més ferma”, tot i que el port té altres ofertes damunt la taula que està valorant.
I la quarta obra més voluminosa en inversió serà la pavimentació i els accessos al moll de la Química, inaugurat el 2014. Un moll que, en només dos anys de funcionament, ja té gairebé el 90% del terreny disponible compromès. De fet, Andreu va confirmar que l'operador Euroenergo –un dels que han impulsat el tràfic de productes petrolífers del port i que ja està establert a Tarragona– va formalitzar la setmana passada la reserva de nou hectàrees més d'aquest espai. El bon funcionament del moll de la Química és, segons Andreu, “una bona notícia per al port i per al sector privat petroquímic, i també per al territori”.
Port i ciutat
Més enllà de les infraestructures necessàries per a l'activitat portuària, l'Autoritat Portuària de Tarragona (APT) projecta enguany altres obres que vinculen el port amb la ciutat, com és la gran passarel·la que unirà el Balcó del Mediterrani amb la platja, que preveu posar a licitació en un mes, i que també inclourà la remodelació del passeig marítim. Andreu també confia que es pugui treure a concurs la rehabilitació i la gestió de l'antic edifici de l'APT, que serà per a oficines. I encara dos projectes més: la remodelació de l'antic edifici de la policia portuària, que es destinarà a ús social per a entitats vinculades al port, i la construcció d'un nou edifici per als estibadors.
LA FRASE
Menys carbó i més pasta de paper
Entre els 34,5 milions de tones de mercaderies que el port preveu moure aquest any hi haurà menys carbó i ciment i més pasta de paper, productes agroalimentaris, fusta i suro, i derivats del petroli. El president, Josep Andreu, va destacar ahir la pèrdua de contenidors de carbó i va dir que el tràfic d'aquest producte ha baixat dels 6,3 milions de tones que es van moure el 2007 als només 3 milions del 2015. “Això ens fa replantejar noves estratègies i una aposta per la diversificació”, va explicar. I va destacar, entre d'altres, el creixement del tràfic de pasta de paper, que ha passat de les 62.000 tones el 2007 a les 463.000 el 2015, i també l'increment dels derivats del petroli. Són, va dir, els motors del creixement futur: “Amb aquests productes és amb els que farem el tomb.” Pel que fa al balanç econòmic, l'any passat el port va generar una xifra de negoci de 51,3 milions, un 4,48% més que l'any anterior, i va mantenir el nivell d'endeutament en 60 milions (bona part dels quals es deu a un crèdit amb el Banc Europeu d'Inversions, per finançar els 40 milions del moll de la Química). El benefici net va ser, el 2015, de 6,2 milions, un 17% més que l'any anterior.