Cardona impulsa l'economia local per recuperar habitants
S'injecten 200.000 euros per “generar ocupació i frenar el decreixement”
El municipi comparteix amb Solsona una agència publicoprivada que analitza una a una les empreses “per fer-les més competitives”
L'Ajuntament de Cardona injectarà una partida de 200.000 euros a incentivar l'economia local amb “l'objectiu estratègic de frenar el decreixement generant ocupació”, en paraules de Josep Tristany, regidor de Promoció Econòmica.
Ho farà a través de la jove Agència de Desenvolupament Local de Solsona i Cardona, un organisme “innovador” que uneix dos municipis de diferents comarques i províncies, que té un nucli de gestió publicoprivat –agrupa els dos ajuntaments i les dues entitats d'empresaris– i “que presenta una presa de decisions consensuada”.
L'agència, que el 2015 va tancar el primer any de funcionament, ha resultat ser l'eina ideal “per fer que les nostres empreses siguin més competitives”, relata Tristany. Entre altres accions, “s'ha dut a terme una prospecció que ens ha permès conèixer les necessitats de cada empresa”, com ara “les línies que cal seguir en cada cas perquè s'expandeixin”.
L'atur, a Cardona, és del 13%, però el regidor s'enalteix amb les últimes dades: “Entre els mesos de gener i febrer l'hem reduït en 26 persones més.”
Per l'Ajuntament, les xifres del primer any “són bones”: 1.100 persones s'han dirigit al servei; 600 han fet algun curs de formació; 57 empreses i 7 entitats han confiat en l'organisme a l'hora de buscar un treballador, i s'han gestionat 203 llocs de treball, dels quals 119 corresponen a persones que han trobat feina directament a través de l'agència, entre Cardona i Solsona. “Les dades ens donen il·lusió i força”, assegura.
Per aquest 2016, la fita és “atraure activitat als polígons, fer un catàleg de les naus buides i continuar fomentant l'emprenedoria”. Des de fa tres anys, el consistori dóna ajuts de fins a 2.000 euros a qui implanti un nou negoci.
Tot plegat hauria d'ajudar Cardona a recuperar de nou els anhelats 5.000 habitants que es van perdre el 2014, quan el municipi, per primer cop des de la dècada del 1930, va tancar l'any per sota de 5.000, la xifra que marca el llindar entre un poble mitjà i un de petit i que representa un descens de les ajudes de l'Estat i del nombre de regidors.
LA XIFRA
“El turisme ha de repercutir en el comerç”
Un dels reptes que s'ha marcat l'equip de govern d'ERC és que l'impacte del turisme que té Cardona repercuteixi també en el comerç local. El 2015, el castell –símbol del 1714–, la Muntanya de Sal i les visites al centre històric van sobrepassar la xifra històrica dels 100.000 visitants. Se'n va beneficiar la restauració i l'hoteleria, “hi va haver 55.000 pernoctacions”, diu Tristany, però “ara falta” que també en puguin treure rèdit les botigues tradicionals. Entre les accions previstes hi ha la dinamització del mercat dominical, la identificació i promoció de locals buits, un nou web i un estudi d'hàbits de compra.
Un altre dels objectius d'aquest 2016 és el nou centre de ‘coworking' que “volem que comenci a caminar enguany”, explica el regidor. En aquests moments, s'està estudiant la millor ubicació, que encara no està definida.