Economia

Comerç

L'impacte dels controls fronterers sobre el comerç gironí

Mirar-se massa el melic

La reintroducció dels controls fronterers ha posat de manifest la dependència del comerç gironí amb el client francès

Es faran campanyes de promoció per respondre-hi

L'adversitat ens mostraque ens hem mirat massa el melic, sense adaptar-nos

El client francès (que de fet és un client en gran majoria nord-català, de proximitat, de la zona del Rosselló) s'ha de cuidar més del que s'ha fet fins ara. Sembla una evidència però no ho era fins fa poc perquè per inèrcia el sector del comerç, de l'hostaleria i el turisme de la demarcació de Girona i més concretament de l'Alt Empordà donava per fet que aquest client ja el tenia garantit i no calia preocupar-se'n. Què ha canviat? Doncs que de cop i volta, amb la reintroducció dels controls a la frontera, els embussos i les llargues cues a l'autopista, aquest client francès ha deixat de venir tan fàcilment com ho feia abans, i es troba a faltar.

Aquesta és la principal conclusió de la “cimera” que dijous va reunir, al Consell Comarcal de l'Alt Empordà, representants de les principals agrupacions de professionals de comerç, hostaleria i de les administracions gironines que intervenen en l'àmbit de la promoció econòmica i turística. Ferran Roquer, president del Consell Comarcal, havia convocat aquesta reunió per debatre els efectes de la suspensió del Tractat de Schengen a la frontera francesa.

Una reunió que arriba tard

De fet la reunió arribava una mica tard perquè, tal com va reconèixer Roquer, aquests controls fronterers que es van iniciar a final del 2015 arran dels atemptats de París ara ja s'han reduït i traslladat de la frontera del Pertús al Voló, amb la qual cosa ja no es produeixen els embussos i les cues que tant de mal van fer al comerç empordanès aquests últims mesos. La reunió de Figueres també va deixar constància del fet que les administracions i els professionals gironins no pretenen –ni tenen competència per fer-ho– intervenir en mesures de seguretat decidides unilateralment pel govern francès i que superen l'àmbit local. Però la conclusió va ser que aquesta situació adversa ha posat de manifest una cosa: “Hem passat molts anys mirant-nos el melic i sense adaptar-nos”, va resumir Ferran Roquer. O com hi va afegir Marta Felip, vicepresidenta del Patronat de Turisme: “Amb aquesta situació d'anormalitat a la frontera ens hem adonat de la nostra forta dependència de cara a la clientela francesa.”

Per això, la declaració que van consensuar els participants d'aquella reunió va venir a dir que a partir d'ara d'alguna menara caldrà posar-se les piles: administracions i agrupacions de professionals es reuniran regularment i elaboraran una campanya de promoció conjunta, amb finançament públic i privat, per tal de promocionar els sectors comercial i turístic de l'Alt Empordà i del conjunt de la demarcació de Girona; una campanya que es farà en direcció del consumidor del sud de l'Estat francès, però també de cara al mercat interior català, que potser no s'ha potenciat prou.

No és que s'hagi inventat res, però amb l'economia i el turisme passa el que ens passa a tots amb la salut. Sabem que ens hem de cuidar però no ho fem fins que tenim un ensurt i llavors ens acollonim i canviem d'actitud.

I la suspensió del Tractat de Schengen a la frontera francesa ha estat un bon ensurt per al sector comercial i l'hostaleria a les comarques de Girona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.