Economia

El cotxe elèctric accelera

El nombre de matriculacions s'ha disparat un 238% a Catalunya des de principis d'any

El repunt de l'economia explica l'augment de la venda en blocs

El sector demana més ajudes per a la compra per no frenar

Entre gener i febrer, es van vendre al conjunt de l'Estat 495 vehicles elèctrics, un 204,2% més que en el mateix període del 2015. A Catalunya, segons les mateixes dades d'Anfac (l'associació de fabricants), l'augment de vendes va ser del 238,4%.

Això vol dir que, en tan sols dos mesos, les matriculacions de vehicles elèctrics –turismes i tot camins junts– ja sobrepassen la quarta part de les que es van realitzar durant el conjunt del 2015.

És un fet puntual o realment aquest pot ser l'any que marqui per fi l'acceleració d'aquest perfil de vehicles? Pel responsable de comunicació i portaveu de l'Anfac, David Barrientos, la resposta és clara: “El 2016 sens dubte serà un bon any en conjunt i, tot i que encara és aviat per fer previsions, sí que s'està veient un cert punt d'inflexió.”

El perquè d'això és la suma, explica el responsable de l'associació de fabricants, un conjunt de factors, entre els quals destaca “el fet que la gent coneix cada vegada més aquest producte, perquè alhora l'oferta de les marques augmenta”.

El vehicle elèctric ja no és cap desconegut i la majoria dels recels inicials que els consumidors tenien respecte a aquest segment de l'oferta es van dissipant. Això és així, expliquen des del sector, perquè les prestacions d'aquest tipus de cotxes han millorat força en els darrers anys, i ara com ara al mercat hi ha models que sobrepassen els 200 quilòmetres d'autonomia.

Pla d'ajudes

Pel president de Faconauto (la patronal de concessionaris), Jaume Roura, l'increment de la venda respon també al fet que el pla d'ajudes a la compra –el pla Movea, que preveu fins a 5.500 euros per a
la compra i ajudes també
per a la instal·lació de punts de recàrrega– esgotava els seus recursos (disposa d'una dotació de 17 milions d'euros). Per Roura, “això ha generat un efecte crida que ha anticipat part de les decisions de compra”. Amb tot, els concessionaris d'automòbils, igual que la patronal de fabricants, auguren que aquest 2016 serà un any especialment bo.

I ho serà en part també per la recuperació de l'activitat econòmica. Això és així perquè, ara com ara, la majoria de les vendes de vehicles elèctrics es concentren encara en el canal empresa, perquè, com explica Barrientos, “les matriculacions en flotes van tancar l'any passat amb un increment global, comptant tots els tipus de vehicles, del 30% recollint aquest repunt de l'activitat econòmica”. Enguany el ritme de les compres per part de les empreses continua sent alt, per sobre del 20%, i en aquest canal el vehicle elèctric té més bona penetració pel factor preu: “Les empreses fan els seus càlculs i saben que un cotxe elèctric no només els aporta eficiència energètica, sinó també un estalvi econòmic.” Els diners que les empreses s'estalvien en benzina compensen a la llarga el preu més elevat d'aquest tipus de vehicles, un fet que encara actua com a fre entre bona part dels consumidors particulars.

A més, l'Estat espanyol, amb Catalunya al capdavant, és el tercer productor europeu de vehicles elèctrics, per sota d'Alemanya i França, amb unes 27.000 unitats l'any. I alguns dels models que es fabriquen aquí, com la furgoneta NV200 de Nissan, es fan en exclusiva per a tot el món.

Amb tot, la penetració del vehicle elèctric encara és molt baixa, i continua per sota de l'1% del conjunt del mercat a pesar del fort increment de les vendes en els primers mesos de l'any. La previsió d'Anfac és assolir un pes del 6% en quatre anys, però, a pesar dels pronòstics optimistes, el sector també té clar que per assolir aquests objectius caldrà mantenir els incentius: “I preferiblement un pla plurianual d'ajudes que doni estabilitat”, assenyala Barrientos.

El Ministeri d'Indústria confirmava fa unes setmanes aquesta intenció, però el govern estatal no està ara com ara per fer cap promesa, perquè l'escenari polític apunta amb molta probabilitat a unes noves eleccions. I aquesta situació d'incertesa preocupa i molt el sector: “Això pot acabar afectant la bona evolució que porta el mercat en aquests darrers mesos; en pot dependre el resultat del conjunt de l'any”, diu Roura.

LA FRASE

Cada vegada la gent coneix més aquest producte, perquè alhora l'oferta de les marques creix
David Barrientos
portaveu d'anfac

Seat es replanteja l'estratègia

Seat va aprofitar la presentació dels comptes anuals per avançar un canvi d'estratègia respecte al vehicle elèctric, un segment que fins ara havia deixat de costat. Segons va explicar el president del comitè de direcció, Luca de Meo, “els fabricants tindran cada vegada més difícil complir amb les exigències europees d'emissions”, i això pot fer més interessant invertir en el desenvolupament d'aquests vehicles. Seat ha patit en primera persona les conseqüències de l'escàndol de les emissions del grup VW i això ha influït en aquest nou plantejament. La tecnologia elèctrica ha passat a ser un dels objectius estratègics de la marca, però és complicat parlar de calendaris: “No hi ha data per a l'elèctric, cal encertar el moment, perquè ara com ara no crec que un client de Seat estigui disposat a comprar un Ibiza per 40.000 euros”, va destacar De Meo.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia