Edullesa vol créixer per complir amb l'exportació
L'estació duanera situada al polígon El Segre busca més espai per no perdre competitivitat i complir les exigències de traçabilitat que estableixen els protocols internacionals
L'estació duanera Edullesa, del polígon El Segre de Lleida, planteja ampliar instal·lacions amb el lloguer de part d'una nau propera, propietat de Transports Tarragona. L'objectiu és millorar el servei als clients però, sobretot, poder fer les revisions de la fruita que té com a destí l'exportació, i complir d'aquesta manera totes les exigències que estableix l'actual normativa.
Concretament, els socis d'Edullesa estudien llogar unes instal·lacions molt properes al recinte duaner, ubicat des del 1984 al polígon industrial El Segre de Lleida, per poder complir les normatives que exigeixen l'Estat i els protocols internacionals, especialment pel que fa a seguretat alimentària, en els controls per poder exportar fruita a països tercers. D'aquesta manera, els camions amb fruita que l'inspector de la duana consideri necessari es derivarien a aquestes noves instal·lacions que permetrien oferir totes les garanties que la fruita està en les condicions exigides per a l'exportació.
Abans de procedir a l'ampliació es durà a terme una prova pilot que haurà de determinar la viabilitat d'aquesta proposta i si permet donar compliment als requisits que l'Estat reclama a Edullesa per seguir desenvolupant la tasca d'inspecció i autorització de la fruita que s'exporta. El president del consell d'administració d'Edullesa, Arcadi Jover, s'ha mostrat convençut de la continuïtat de l'estació duanera lleidatana. Edullesa és una duana privada i, per analitzar la situació i buscar solucions a la viabilitat de l'estació duanera lleidatana, ahir van reunir-se a Lleida representants de l'administració de l'Estat i responsables d'Edullesa. La subdelegada del govern de l'Estat a Lleida, Inma Manso, va remarcar la importància de disposar d'una duana que compleixi amb totes les exigències per poder oferir controls a la fruita que té com a destí l'exportació.
La subdelegada va destacar l'existència de contractes d'exportació “molt importants” amb països com ara Israel o la Xina “que requereixen d'unes condicions que es volen actualitzar per evitar qualsevol tipus de problema”, que podria comportar la rescissió del contracte. “Països tercers poden exigir en qualsevol moment que s'obri un camió, es descarregui tot i s'agafi una mostra de l'última caixa del camió i ara mateix això no es pot fer amb el moll de càrrega existent perquè la cadena de fred no es pot trencar”, va explicar Manso. La subdelegada va deixar clar que “el que no pot ser és que tercers països amb els quals existeix conveni per a l'exportació facin una revisió i no es compleixin els requisits”.
En aquest sentit, la prova pilot ha d'analitzar la viabilitat de la proposta d'ampliació del recinte plantejada per Edullesa –que es basaria en el lloguer de les instal·lacions properes, ja que s'ha descartat l'adequació de les actuals instal·lacions per l'elevat cost que suposaria– i comprovar que realment pugui ser operativa i funcional. Si la prova resulta satisfactòria ja es demanarà formalment des d'Edullesa l'ampliació del recinte duaner. Posteriorment, les noves instal·lacions hauran de rebre tots els permisos necessaris.
Un cop autoritzades les noves instal·lacions perquè puguin fer revisions amb totes les garanties a la fruita que s'exporta, Manso va explicar que caldrà establir un conveni de col·laboració entre l'administració de l'Estat i Edullesa, de la mateixa manera que ja existeix en els ports i aeroports des dels quals es fan exportacions. A partir d'aquests convenis, el govern de l'Estat es compromet a prestar uns serveis com ara els de duana o de control de fitosanitaris, mentre Edullesa posa els mitjans necessaris perquè l'estació duanera desenvolupi la seva tasca. Per això, tant Edullesa com la Subdelegació de Govern e l'Estat treballen amb l'objectiu que les noves instal·lacions ja puguin funcionar abans de l'inici d'aquesta campanya de la fruita perquè els productors puguin seguir fent els tràmits d'exportació des de Lleida i no hagin d'anar a la duana de Vilamalla (Alt Empordà).