Seat vol portar producció de Pamplona per compensar el Q3
Negocia amb el consorci cobrir la sobreproducció a la planta de Navarra quan arribi el nou model i evitar així la pèrdua d'hores de treball a Martorell amb el canvi a l'A1
Seat negocia amb el consorci Volkswagen la possibilitat de portar a Martorell una part de la producció del Polo de la factoria del grup a Pamplona. Seria una mesura temporal i enfocada a compensar la càrrega de treball que la factoria catalana perdrà quan el 2018 deixi de produir el model Q3 d'Audi i comenci a fabricar l'A1.
El problema, com ha posat ja sobre la taula el comitè d'empresa de Seat, és que el Q3 és un model de segment superior que requereix 28 hores de feina per vehicle, mentre que l'A1, més petit, rebaixa aquesta càrrega de feina a 17 hores. Per això, explica el president del comitè d'empresa i responsable de la UGT, Matías Carnero, “per molt que el volum de producció no baixi, les hores de feina són menys i això té un impacte sobre el treball a la planta”.
Paral·lelament a Pamplona, que amb tota probabilitat s'hi adjudicarà un nou model del grup, es poden trobar amb una situació de sobreproducció que els obligui a plantejar la possibilitat d'obrir un quart torn a la línia, una opció que, per Carnero, “és complicada que es pugui aconseguir”.
Per això Seat negocia l'opció d'assumir una part de la producció del Volkswagen Polo que fa la planta navarresa per alleugerir la càrrega d'allà i alhora compensar la pèrdua a la factoria catalana. “Si portem cap aquí 50.000 o 60.000 cotxes, que són els que no podrien assumir allà, ens salvaria molt la situació, almenys durant un parell d'anys, i això seria fonamental per a nosaltres”, diu Carnero.
El grup podria prendre la decisió al juny en el comitè mundial que se celebrarà a Alemanya, però Carnero es mostra optimista amb el resultat perquè creu que Pamplona també ho veu amb bons ulls, “perquè a més saben que recuperar una producció que s'ha quedat al mateix país és molt més fàcil que recuperar-la si marxa fora”. Martorell ja havia agafat càrrega de Pamplona pintant Polos, però aquesta seria la primera vegada que n'assumiria producció.
Si finalment VW dóna llum verd a aquest pla, la planta de Martorell haurà d'invertir per adaptar la
línia 3 de producció –on es fa el Q3– al nou model, una tasca que, segons Carnero, “caldria fer com a mínim amb un any d'antelació, com s'ha fet per al nou
Ibiza”.
LA XIFRA
LES XIFRES
La línia de l'Ibiza obrirà el torn de dissabte al juny
Seat preveu activar al juny el torn de dissabte a la línia 1, on es fa l'Ibiza, per fer front a un augment de les comandes d'aquest model. La línia 1 treballa actualment amb dos torns i produeix uns 711 cotxes al dia. Ara només la línia 3, d'on surt el Q3 per a Audi, fa torns de cap de setmana i treballa amb tres torns.
Mentre es prepara l'activació del torn de dissabtes per a la línia 1, l'empresa i els treballadors mantenen les converses per aprovar el nou conveni col·lectiu. Ara com ara els punts de discòrdia, explica Matías Carnero, se centren bàsicament en dos aspectes. D'una banda, la firma, explica el president del comitè d'empresa, vol redefinir els complements que reben els treballadors pel fet que s'entri en beneficis. Seat vol apujar el llindar a partir del qual els treballadors participen d'aquests beneficis als 100 milions d'euros, un punt que per als sindicats, diu Carnero, “és inacceptable”. L'altre punt de discòrdia està en les vacances, per passar a 3 setmanes +1 en comptes de 4 de seguides. L'any passat Seat va oferir un pla voluntari per treballar una setmana a l'agost a canvi d'un complement de 500 euros i recuperant els 5 dies treballats. Enguany la firma vol demanar el mateix però sense el complement, “i evidentment diem que no”, assenyala Carnero.