Empreses

Màquina de cafè verda

El fabricant de màquines de cafè professional Iberital s'embarca en un projecte d'ecoinnovació

El posicionament de marca és molt important per a l'empresa

Iberital, fabricant de màquines de cafè per al sector professional, posa clarament el seu futur en mans de la innovació. Gràcies al seu afany constant en el disseny de màquines més sostenibles, l'any passat va rebre un suport d'1,6 milions d'euros del programa SME Instrument, que la Comissió Europea adreça a les pimes, per emprendre el projecte de disseny d'una màquina de cafè més eficient energèticament i que també té cura d'aspectes vinculats a la salut, com la qualitat de l'aigua. Aquest ajut se suma als dos cupons d'innovació i ecoinnovació rebuts per part d'ACC10 per tal de desenvolupar el seu sistema de gestió de la innovació.

Com explica Aurora Farré, responsable de Recursos Humans i Màrqueting i membre de l'equip rector d'Iberital, “aquest projecte d'una màquina de cafè avançada i sostenible disposarà d'un gran pressupost de màrqueting. És un àmbit, aquest de l'ecoinnovació, en què tots els competidors del nostre mercat hi volen entrar, però cal saber arrencar abans i millor que els altres”. El projecte d'Iberital ha estat uns dels 33 seleccionats, entre 1.090 empreses. Del tarannà innovador, també en dóna fe la mateixa seu de la fàbrica, inaugurada l'octubre de l'any passat, que ha estat dissenyada sota criteris de sostenibilitat, d'estalvi d'energia i aigua i que opta a un dels premis FAD de disseny de l'edició d'enguany.

Exportar és prevenir.

Iberital, una empresa familiar de Sant Feliu de Llobregat fundada el 1975 i codirigida per cinc membres de la família, ha pogut mantenir una línia de creixement durant aquests anys de decaïment de l'economia gràcies a una certa capacitat de previsió. Com diu Aurora Farré, “calia estar preparats abans de la crisi, i si l'hem pogut suportar ha estat gràcies que havíem començat a exportar a principis dels noranta”. Ara mateix, entre un 60% i un 70% de les vendes d'Iberital, que depassen els 14 milions d'euros, es concreten als mercats exteriors, que han permès a l'empresa obtenir creixements del 8% en aquests darrers anys. Com explica Aurora Farré, “el mercat de l'exportació s'ha anat eixamplant, la sensibilitat sobre el cafè s'ha anat expandint, i ara ens trobem que mercats asiàtics com Xina o Corea, tradicionalment consumidors de te, veuen cool el cafè, que també està penetrant en altres economies emergents”.

Així mateix, Iberital també ha sabut aprofitar que “a països anglosaxons on som presents, com ara els EUA, Regne Unit, Austràlia o Alemanya, el cafè espresso s'està posicionant en un concepte molt més elevat del que tenia fa uns quants anys”.

L'oferta d'Iberital es divideix en tres grans línies de negoci -Basic, Medium i Premium- i s'adreça a tipologies de mercats diferents: o bé el seu client és el torrefactor, que instal·larà la cafetera al bar o restaurant al qual proveeix, com és el cas del mercat espanyol, o bé és un distribuïdor que vendrà la màquina als establiments hostalers locals.

S'ha de dir també que el mercat actual de les màquines de cafè professional poc té a veure amb el de fa trenta anys, l'era daurada dels grans fabricants italians, quan una màquina podia durar fins unes quantes dècades, mentre que ara, quan la màquina és propietat del torrefactor, que la subministra directament al client final, hi ha molta més rotació.

Filial.

El creixement del grup s'ha manifestat en la creació, l'abril del 2015, d'una empresa filial, Metalgama, que realitza tasques de planxisteria per a altres clients. Com explica Farré, “vam constituir aquesta filial perquè era una opció estratègica per integrar la producció, però ara també treballem per a altres, als quals els oferim planxisteria d'alt valor afegit”.

Iberital pot competir amb els grans grups multinacionals del sector gràcies a “un treball important de posicionament de marca, tot vinculant-la a Barcelona i al seu estil de vida, i a saber donar valor afegit als productes”. Prova que la cura per la marca és vital la dóna thecoffeeuniverse.org, una web de continguts al voltant de la cultura del cafè amb què “pretenem demostrar que coneixem el producte, a banda de ser una via d'arribar al consumidor final, al qual li pot interessar que el fabricant de cafeteres té sensibilitat pel cafè”.

Horitzontal.

No podríem oblidar el recanvi generacional sofert per l'empresa des del 1997 ençà, que ha suposat que diversos membres de la família, procedents de sectors tan diversos com farmacèutic, telecomunicacions o electrònica de gran consum, hagin participat en l'impuls de l'empresa, com afirma la responsable de màrqueting: “L'equip rector és un equip ben preparat, en què cadascú ha assumit una part de l'organització per fer-la créixer per si mateixa. Tots han demostrat ser molt bons en la seva branca i podem dir que l'estructura horitzontal del nostre model de gestió, molt flexible, ha reeixit.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia