Vidal Grup canvia de patró
L'empresa badalonina llança John Berri amb la fita de construir una marca pròpia i controlar el negoci en vertical
de Jack&Jones i
DC Shoes
Facturació
20 M€
Treballadors
200
Any de fundació
1892
Els 600 metres quadrats de botiga a la rambla de Catalunya a tocar de la Diagonal són la carta de presentació de la convincent aposta que la centenària Vidal Grup ha fet en el seu afany per construir una marca de moda masculina pròpia. John Berri és el resultat de cinc anys de lenta gestació durant la crisi per tenir-ho tot a punt en el moment de la recuperació, i també és fruit de la determinació a canviar el patró de creixement d'una empresa que actualment obté el 70% de la facturació de la gestió de franquícies alienes. “John Berri ha de ser la base del nostre futur”, explica Xavier Vidal, director general de l'empresa badalonina.
Xavier Vidal i el seu germà Josep representen la cinquena generació de la família fundadora. D'ells va ser la idea d'agafar les franquícies de les marques de moda Jack&Jones i DC Shoes, que els han donat molt bon resultat. Amb les obertures de noves botigues previstes per a aquest any, tancaran el 2016 amb 15 i 4 establiments de cada marca, respectivament. Però també han tingut experiències negatives, perquè alguns propietaris de franquícies els van deixar a l'estacada després d'haver-hi fet inversions, i això els va fer reflexionar: “Quan ets un franquiciat tot allò que construeixes es pot perdre ràpidament perquè al cap i a la fi no ets propietari de la marca; amb John Berri volem evitar aquestes interferències”, diu Vidal.
El nou patró també respon a la voluntat de controlar tota la cadena de valor, des del disseny de les col·leccions, la selecció de la matèria primera, fins a la fabricació i la comercialització. Donar verticalitat al negoci vol dir estar present en els marges que deixa cada part del procés, uns marges que s'han fet cada vegada més estrets com a conseqüència d'un mercat molt sensible al preu. La producció de les peces de roba no es fa directament sinó a partir d'una selecció de fabricants de Catalunya, Espanya i Europa, per aquest ordre, segons destaca Xavier Vidal: “Fem un rastreig constant a la recerca dels millors especialistes per a cada peça de roba i prioritzem la proximitat, per una qüestió de responsabilitat vers la societat; aquest país sols funcionarà si hi ha un compromís amb la feina”, comenta.
En els seus 124 anys de vida no és la primera vegada que Vidal Grup intenta construir una marca pròpia de moda. Cap als anys vuitanta, Basic i Marc Crew van ser intents per fer una cadena de moda per a homes entre 18 i 30 anys. Es van obrir botigues a Fabra i Puig (Barcelona), Mollet del Vallès, Girona, Manresa i l'Hospitalet de Llobregat.
Amb John Berri, Vidal Grup reivindica una antiga ensenya que un grup d'empresaris del tèxtil, entre els quals hi havia Vidal, van crear per fer productes en comú. Aquesta agrupació va deixar d'existir i ells es van quedar la marca.
Tot i que asseguren que la botiga de la rambla de Catalunya està funcionant bé, la direcció de l'empresa es vol donar un termini d'un any i mig per adoptar noves decisions de creixement. La posada en marxa de John Berri ha significat una inversió d'un milió d'euros, que s'han finançat amb recursos propis i, en part, externs. La intenció és que l'expansió no descansi sobre el palanquejament: per això es vol anar a poc a poc. De fet, Vidal Grup tenia pensat obrir una segona botiga en un centre comercial projectat a Mallorca que finalment no es farà.
Xavier Vidal explica que la principal opció de creixement és a través de botigues pròpies, però no descarten la franquícia i la comercialització de la roba en establiments multimarca.
Actualment el 30% de la facturació del grup prové de les vendes en establiments multimarca de Vidal. L'emblemàtica botiga Selecta Vidal, situada al carrer del Mar, tota una institució a Badalona, és un exemple d'aquest model de negoci.
Boines i impermeables de pescadors
Els orígens de Vidal Grup es remunten a l'any 1892, en un moment en què Badalona era una localitat marinera d'uns 16.000 habitants. Els Vidal van obrir un petit comerç al carrer de la Pietat que oferia una mica de tot. Poc abans de la Guerra Civil, els avis de Xavier i Josep la van especialitzar en gorres i boines i van començar a confeccionar uns impermeables per als pescadors, fets de cotó impregnats amb oli de llinosa, “el primer Gore-Tex”, diu en to jocós Xavier Vidal. Més tard van començar a vendre camises i jerseis, però el salt més destacat va arribar cap al 1947 amb el trasllat al carrer del Mar i la creació de Selecta Vidal, que, posteriorment, va incorporar la sastreria a mida. Van venir temps d'expansió primer a Badalona mateix, on van arribar a tenir fins a set botigues de roba infantil, femenina i masculina, i després cap a Vic, on ara tenen tres establiments: “Vam aprendre que per fidelitzar la clientela cal un bon servei i temps”, diu el director de la firma. Després va venir el creixement per altres localitats catalanes i, més tard, l'aposta per les franquícies.
Vidal Grup canvia de patró