Empreses
Exportació contra la crisi (1)
Exportant per vocació
L'empresa de Torelló Mecakim-Decustik preveu que les exportacions representin el 40% de les vendes en els pròxims exercicis
Han desenvolupat projectes en una vintena de països i volen explorar en un futur el mercat de l'àrea del Pacífic
Enguany han obert una nova línia de negoci amb moble juvenil a mida
Les vendesa l'exterior representen més del 25% de la facturació i treballen perquè arribi al 40%
El desembarcament a l'exterior va arribar a l'empresa Mecakim-Decustik, de Torelló, gairebé per accident. Expliquen que l'entrada en el mercat francès els estava costant Déu i ajuda quan, sense buscar-ho, els va sortir una oportunitat a Dubai que no van voler desaprofitar. “Nosaltres ens esforçàvem per vendre a França i al final hem acabat venent al món”, explica Joaquim Feixas, director general de Mecakim-Decustik. Si haguessin volgut llançar la tovallola i oblidar-se'n, ho haurien tingut fàcil, però no van voler desistir.
I ara les vendes a l'exterior ja representen una quarta part del negoci.
L'empresa, que va néixer l'any 1982 a Torelló, va aconseguir sortir a l'exterior amb el suport de l'Oficina Exterior de Comerç i Inversions de la Generalitat i ha fet campanyes a França, l'Orient Mitjà, el Canadà, Itàlia i Portugal, que són els seus principals mercats d'exportació. “Vam començar per França, participant juntament amb ACCIÓ en la fira del sector de la construcció Batimat i, d'allà, ens vam obrir portes al món, ja que vam establir vincles amb distribuïdors de diversos mercats com els Emirats Àrabs”, recorda Feixas. “Gràcies a la internacionalització, hem arribat als resultats que tenim avui, i de cara al pròxim any preveiem créixer un 10% més en facturació”, explica.
L'empresa de mecanització de fusta ha crescut un 33% en termes de facturació en els últims quatre anys i ha tancat l'exercici del 2015 amb una facturació de 4,6 milions d'euros, dels quals, un 25% provenen de l'exterior. L'objectiu és que les exportacions representin el 40%, una fita que podrien assolir el 2020.
Entre els països i regions on tenen negoci, hi ha Hong Kong, Qatar, l'Aràbia Saudita, Dubai, Oman, el Líban, Grècia, Malta, el Marroc, Nigèria, Gabon, França, Suïssa, Alemanya, el Canadà, Portugal, Xile, Dominica i l'Estat espanyol.
Destaca la seva participació en projectes com el Parlament de Malta, el centre cultural Sheikh Jaber Al-Ahmad de Kuwait, la seu de l'empresa Bombardier al Canadà i la Universitat Mohamed VI del Marroc, entre d'altres.
Trencar la barrera de l'idioma
“Una vegada has trencat la barrera de l'idioma i de sortir a l'estranger, tot es veu menys complicat”, explica Feixas, que reconeix, això sí, que l'acompanyament de l'administració ha estat fonamental. “Sense el seu acompanyament no hauria estat impossible exportar, però sí molt més difícil”, assumeix. “L'exportació és molt relativa, perquè estem tan lluny de Madrid com de Lió”, assegura Feixas. El producte que fa l'empresa osonenca és molt especialitat i personalitzat, la qual cosa té molta sortida a l'exterior quan del que es tracta és de comandes complicades. “Barregem tecnologia i artesania, coneixement humà i expertesa”, explica Feixas.
Les xifres a l'exterior s'assoleixen després d'iniciar una estratègia d'internacionalització l'any 2011, obrint-se primer al mercat francès. La participació en la fira Batimat va ser cabdal, segons el director general, i va permetre a la companyia entrar en el sector de l'arquitectura d'interiors i establir nous vincles amb socis d'arreu del món. L'empresa va començar com a metal·listeria i amb els treballs de fusteria
a tercers, però amb el pas dels anys i el nou rumb de la direcció, el metall ha deixat pas a la fusta fins a ser-ne l'activitat principal.
Al centre de producció de Torelló, Mecakim-Decustik fabrica panells i pantalles acústiques i de decoració (des de l'any 2006), instal·lacions comercials (que representen el 25% de la facturació), treballs de fusteria per a tercers i, des de l'exercici en curs, moble juvenil a mida i personalitzat. “Són línies de negoci que comparteixen tecnologia i coneixement, però en l'àmbit comercial són canals diferents”, explica.
Ara, l'objectiu de la companyia
és obrir-se més a l'exterior i explorar l'àrea del Pacífic. “És una zona de creixement important que volem escometre en el futur, quan el pla estratègic i el dia a dia ens donin un respir”, segons explica Feixas. La companyia, de caràcter familiar, té el relleu assegurat amb les pròximes generacions familiars, ja implicades en l'empresa.