GAG
Guissona inverteix 30 milions en una nova instal·lació productiva
EXPANSIÓ. El grup d'alimentació segarrenc, amb 3.300 treballadors, té una capacitat productiva per distribuir a 700 botigues, pràcticament el doble dels establiments que actualment treballen sota la marca Bonàrea
El Grup Alimentari Guissona (GAG), la primera empresa de la demarcació de Lleida en facturació i la primera càrnia de l'Estat, invertirà 30 milions d'euros en uns tres anys en una nova planta productiva situada en aquesta població de la Segarra. La dotació econòmica s'emmarca en un important pla d'ampliació del complex industrial –l'escorxador del qual, la Closa, ja és el més gran d'Europa- que ha comportat unes inversions superiors als 25 milions anuals de mitjana durant els darrers anys només en nous equipaments en l'empresa integral càrnia catalana, que va facturar 1.079 milions d'euros el 2009 i que ocupa 3.300 persones, en una població que no arriba als 6.000 habitants.
La nova planta, que tindrà una superfície de 39.500 m² i estarà acabada entre el 2011 i el 2012, es destinarà a nous assecadors i sales de productes, i també actuarà com a magatzem intel·ligent. Enguany ja s'han destinat uns 5 milions d'euros a l'edifici, les obres del qual es van iniciar fa pocs mesos. Les inversions totals del grup alimentari pel 2010 seran d'uns 50 milions d'euros; uns 35 es destinaran a la finalització de l'ampliació del complex carni que es va començar fa cinc anys, amb una superfície total de 180.000 m², i la resta, 15 milions, es destinaran a l'adquisició d'espai per a noves botigues Bonàrea.
DIVERSIFICACIÓ.
La innovació és una de les apostes del grup. A més de les noves línies que es posaran en marxa aquest exercici, ara s'està en un procés d'estudi per valorar si l'entitat segarrenca es llança cap a l'elaboració de pa. La decisió es podria prendre en els propers mesos, tot i que fins a l'any vinent no estarà «totalment definit el procés complet». Cal recordar que aquesta comarca és coneguda, entre altres coses, per l'alta producció cerealista.
Amb 1,13 milions de tones anuals de fabricació de pinso i 354.875 tones de productes carnis processats, el Grup Alimentari Guissona també està en plena expansió amb l'obertura d'establiments comercials sota la marca Bonàrea. L'any passat, l'exercici es va tancar amb 553 botigues, que van representar unes vendes de 553 milions d'euros. A mitjan maig, la xifra ja se situava en 366 botigues, 71 de les quals corresponien al format de Súper Bonàrea, que tenen més de 300 m².
PROXIMITAT.
Gairebé la meitat de les botigues són a Catalunya. La resta s'obren pas a Aragó, a Castelló, a la ciutat de Madrid, a Guadalajara i a Andorra. La filosofia de l'empresa alimentària catalana és poder arribar diàriament amb els productes frescos al lloc de destí.
Tot i la proximitat del territori francès, l'entitat presidida per Jaume Alsina no preveu apostar per l'exportació. En aquests moments, les vendes als mercat exteriors se situen entorn del 3%, un percentatge que podria incrementar un o dos punts, a tot estirar, de cara al futur.
La junta d'accionistes celebrada el maig passat va aprovar destinar a dividends la quantitat de 8,65 milions d'euros, que equival a un dividend de 120 euros per acció. El 2009 es considera un bon exercici, tot i que les vendes van baixar un 6,7% respecte a l'any anterior, bàsicament per la reducció dels preus de les matèries primeres i del preu de venda dels productes comercialitzats (pinso i productes carnis). A conseqüència d'això, els beneficis del grup lleidatà es van reduir de 38 milions d'euros el 2008 a 35 l'any passat. «L'objectiu per enguany és créixer entorn del 8%», segons fonts de l'empresa. L'any passat, el GAG va adquirir una fàbrica de pinsos a Tremp (Pallars Jussà) i va posar en funcionament la planta de pinsos de Bujaraloz (Saragossa).
La comercialització animal representa un 63% del volum de negoci; l'alimentació animal, un 23%; l'enginyeria i energia, un 10%; la sanitat animal, un 2%, i la resta, un 2%.