Norwegian planteja acomiadar 1.191 empleats, el 85% de la plantilla a l’Estat
La retallada suposa el desmantellament de la base operacional de Barcelona, així com les de Gran Canària i Tenerife Sud
La companyia mantindrà aquest any les bases d’Alacant i Màlaga, però amb un únic aparell a cadascuna
Norwegian ha comunicat aquest dilluns als sindicats la seva intenció d’iniciar en els propers dies un procediment d’acomiadament col·lectiu de 1.191 treballadors a l’Estat espanyol, l’equivalent al 85% del total de la plantilla, segons ha alertat USO en un comunicat i ha confirmat la companyia.
Aquesta retallada suposaria el cessament definitiu de les operacions de llarg abast i de les tripulacions a la base de l’aeroport del Prat i una important retallada dels vols de curt radi. A més de Barcelona, la reestructuració també suposarà abandonar les bases de Gran Canària i Tenerife Sud.
L’aerolínia noruega preveu mantenir les bases operacionals de Màlaga i Alacant, tot i que només amb un únic aparell en cadascuna durant aquest any. La seva reobertura dependrà de l’evolució de les restriccions i de com es recuperin les economies europees.
La companyia aèria argumenta en un comunicat que els acomiadaments plantejats són “conseqüència del cessament d’operacions de llarga distància de la companyia i del redimensionament, a la baixa de les seves operacions de curta distància”.
“Amb tempos i instruments diferents, a causa dels diferents règims legals en vigor, es tracta d’un procés de reestructuració que Norwegian ha dut a terme en tots i cadascun dels mercats on la companyia ja tenia operacions: els països nòrdics, Regne Unit, EUA, Itàlia i França”, precisa l’empresa.
L’empresa calcula que “per a l’estiu del 2022 i, sota l’escenari de sis avions amb base a Espanya (tres a Alacant i dos a Màlaga), tindrà una necessitat de tripulants a la regió de 215 efectius, entre pilots i tripulants de cabina”. La companyia apunta que “el nombre final de persones finalment empleades pot acabar sent més elevat” en funció dels acords als que arribin sindicats i empresa respecte dels “tipus de contracte i reduccions de jornada, entre altres elements”.
Les negociacions amb els sindicats començaran aquesta mateixa setmana i s’allargaran un mes. Tant USO com el sindicat de pilots Sepla han anunciat que afrontaran les negociacions de l’expedient amb l’objectiu de mantenir el màxim nombre de llocs de treball.
L’aerolínia destaca el seu “compromís de mantenir una presència permanent” a l’Estat espanyol, “en un moment en què la companyia s’ha retirat de tots els seus mercats, excepte els escandinaus”. “D’ara endavant la companyia només mantindrà una presència permanent a Escandinàvia i Espanya. Això és encara més important si es té en compte que Norwegian porta ja més d’un any sense producció a Espanya”, afegeix.
Norwegian va tancar l’any 2019, abans de la pandèmia, amb una flota de 156 avions, dels quals 37 eren de llarga distància (Boeing 787 Dreamliner) i 119 de curt abans o de passadís únic.
L’empresa travessa per una complicada situació financera que s’ha agreujat amb la pandèmia i que l’ha dut a replegar la seva activitat a Noruega i a reduir la seva flota. Fins l’any passat, l’aerolínia va tenir el seu hub de llarg radi al sud d’Europa a l’Aeroport del Prat.
Fa prop d’un mes, el Tribunal del Comtat d’Oslo va aprovar el pla de reconstrucció de Norwegian al país escandinau, fet que permetrà a l’aerolínia emprendre una nova ampliació de capital. D’aquesta manera, els tribunals van donar llum verd al procés de reestructuració tant a Noruega com Irlanda.