Líders de la distribució de vins, caves i licors
Vins i Licors Grau de Palafrugell és el primer majorista de l'Estat
Peralada Comercial és el quart distribuïdor
El grup a què pertany Alregi, de Vilamalla, ocupa el cinquè lloc del rànquing
Aquesta primavera va aparèixer a Girona una botiga de vins força espectacular, a l'antic locutori que Telefònica havia tingut a l'època analògica a la Gran Via de Jaume I. És Set de Vins. Segurament representa aquest boom pel comerç dels vins, accentuat arreu. No és la primera que s'obre a Girona, ni l'única que hi ha a la Gran Via. A tocar de Correus hi ha La Carte des Vins. Al Pont Major n'hi ha una altra i, fins i tot, una altra a la zona de Pericot, sense oblidar el Petit Paradís o La Noucentista. Ni els pioners Agustí Ensesa ni Omnivi de Màrius Fuertes. I arreu de les comarques gironines en trobaríem una colla. No és, ni de bon tros, gran com l'establiment de 1.200 metres quadrats que té Vins i Licors Grau, de Palafrugell, número 1 del sector.
Miquel Àngel Moriana, propietari de Set de Vins, entén el seu establiment, més que com una botiga, com una extensió, un aparador de la seva empresa, nascuda el 3 de març del 2003. Set de Vins és lluny dels grans grups: té 28 cellers en exclusiva, tres dels quals són empordanesos. Té 3.000 referències, de les quals només l'1 per cent són licors, i dotze persones en plantilla, quatre de les quals a la botiga. “Ens volem especialitzar en vins, per això el 99 per cent de les nostres referències són vins”. A la botiga hi tenen vins de totes les denominacions d'origen de l'Estat, entre les quals destaca el vi català; també comercialitzen vins de les Corberes, regió al nord de la Catalunya Nord.
Al número 1
Vins i Licors Grau, fundada el 1977 a Palafrugell, és líder del mercat estatal, amb una facturació de 66,210 milions d'euros el 2009, en què va vendre 12 milions d'ampolles, 45 treballadors, una flota de 10 cotxes comercials, 5 furgonetes i 3 camions. Vins i Licors Grau ocupa una superfície de 15.000 m² totals: 8.000 m² són magatzem, 1.100 m², magatzem climatitzat i 1.200 m², botiga, probablement una de les superfícies de venda de vins i licors més grans de tot l'Estat.
Al número 4
Peralada Comercial ocupa el quart lloc en el rànquing de distribuïdors de l'Estat espanyol, amb una facturació de 36,4 milions d'Euros, segons dades del sector. En origen és una distribuïdora de Barcelona que va adquirir el Grup Peralada, amb l'objectiu de ser un proveïdor global. El Grup Peralada, com a productors de vi, entenen que un negoci no es fa venent només vi de l'Empordà, però que, per vendre vi de l'Empordà, cal ser un proveïdor global, perquè als restaurants volen de tot. El proveïdor global, i productor alhora, sap que amb un catàleg prou variat podran col·locar el seu vi perquè, com a Peralada Comercial, tenen Priorat, Champagne, Côte du Rhone, Austràlia o Califòrnia; de fet, Peralada és importador i distribuïdor en exclusiva per a tot l'Estat de firmes tan exclusives com Mondavi, Pommery i Penfolds. Molts proveïdors globals tenen la capacitat i la potència de dominar la carta sencera d'un restaurant.
100 Wine Palace
El grup Alregi, fundat el 1992 i amb una plantilla de 60 treballadors, és el desè del sector de tot l'Estat, amb una facturació de 21,553 milions d'euros. No obstant, puja a la cinquena posició, amb una facturació global de 36,149 milions, si hi sumem la facturació d'Exclusivas Licoreras y Vinícolas, que també pertany al grup de Josep Martí. Alregi és el grup promotor dels Wine Palace, la cadena de botigues de vins amb 15 establiments, a la Jonquera, els Hostalets de Llers, Empuriabrava, l'Escala, Figueres, Lloret de Mar, Platja d'Aro, Roses, Santa Margarida, Llívia, Girona, Torroella de Montgrí, Santa Susanna i Sant Feliu de Guíxols, obert aquest juliol. Josep Martí, director general del grup Alregi, explica que passat l'estiu ja volen créixer cap a Sant Cugat del Vallès i dedicar el 2011 a l'expansió cap a la demarcació de Barcelona. “En un període d'entre vuit i deu anys volem arribar a les 100 Wine Palace a tot l'Estat”, anuncia Martí, que no descarta obrir botigues al nord de França i a Polònia, al costat de la frontera alemanya: “Les fronteres sempre tenen vida, els anglesos van a comprar a França i els alemanys a Polònia.”
Alregi té un catàleg amb més de 2.500 referències: més de 800 destil·lats, 300 dels quals són de whisky; més de 200 caves; més de 100 generosos, i aproximadament 1.200 vins de totes les denominacions d'origen de l'Estat. Martí revela que només a l'Alt Empordà hi ha consciència del vi de la terra.
Josep Martí explica que la seva filosofia de negoci es basa en el millor preu: “Cada mes fem una cala de preus a la competència, i sempre ho marquem més barat del que ho tingui més barat. Has de donar bon servei, sí, però la gent vol preu”.