La Covid afecta la facturació del 57% de les grans empreses
L’increment del cost de l’energia i de les matèries primeres és actualment la principal preocupació d’aquestes companyies
Afronten l’any que ve amb optimisme i la majoria no preveuen fer més ajustaments dels que han fet
Les empreses del sector de comerç i serveis, les més afectades
El 57% de les empreses que facturen més a les comarques gironines han vist reduïda la seva facturació i un terç de la plantilla i l’activitat a l’estranger durant el 2020 a causa de la Covid-19. Aquesta és una de les conclusions que s’extreuen de l’estudi Girona 100, que es va presentar ahir i que fan conjuntament la consultoria KPMG i la Universitat de Girona (UdG). Aquesta reducció la van notar més les empreses del sector de comerç i serveis, i menys les del sector agroalimentari.
Fins que no va arribar la Covid-19, les grans empreses gironines tenien un ritme creixent en la xifra de negoci –més d’11.000 milions d’euros, cosa que suposava un increment del 5% respecte al 2018–, amb la indústria càrnia com a sector líder –només aquest clúster va facturar 3.249 milions–, mentre que el sector d’activitat que concentrava més empreses era el de manufactures. Aquest creixement es va veure alterat per la pandèmia durant el 2020 i es va observar per primer cop una tendència a la reducció de la facturació. Aquí destaquen, sobretot, les del sector de comerç i serveis –en el qual la caiguda de facturació ha afectat el 75% de les empreses–. Per contra, la indústria alimentària ha aguantat millor l’estocada. I en les manufactures, un 40% de les empreses del sector han augmentat la facturació.
Segons explicaven ahir el soci responsable de KPMG a Girona, Manel Blanco, i la responsable de la Càtedra Cambra d’Empresa Familiar de la UdG, Pilar Marquès, la majoria de les empreses consideren que la pandèmia va ser una crisi sanitària i que les seves conseqüències han estat conjunturals. “És una crisi sanitària, diferent de la que hi va haver el 2008, i també s’ha de tenir en compte que les empreses n’han après, d’aquella”, deia Blanco.
Preocupacions
Així, a hores d’ara, i segons una enquesta feta a aquestes empreses, la principal preocupació del 52% dels empresaris i directius és l’increment del cost de l’energia i les matèries primeres. La segueix la preocupació per la incertesa sanitària –en un 31% dels casos– i, un cop més, la falta de personal qualificat i la retenció de talent –preocupa el 22% dels directius–. Aquest darrer és un problema estructural que s’arrossega des de fa temps. Els preocupa menys, segons l’enquesta, la disminució de la rendibilitat i el descens de la facturació, la incertesa legal o política en general, la transformació digital i organitzativa i la creixent competència.
Tot i aquests problemes, la majoria de les empreses, un 60%, asseguren que no faran cap tipus d’ajustament en els propers dos anys. “Cal dir que moltes els ajustaments ja els han fet amb la Covid”, diu Marquès. I, pel que fa a les prioritats, en un 48% de les empreses és la rendibilitat en primer lloc, seguida per la innovació de productes o serveis i, en tercer lloc, avançar en la transformació digital.
Pel que fa a la impressió de cara a l’any que ve, el 67% de les empreses que més facturen a la demarcació veuen la situació amb optimisme. Sobretot les del sector de la indústria manufacturera i l’alimentària. No són tan optimistes les del sector de comerç i serveis, que són les que més han patit la crisi de la Covid-19. De fet, el 2020 va ser un any en què els sectors van presentar evolucions divergents. El sector de comerç i serveis està molt polaritzat amb relació a la facturació: en un 75% de les empreses, ha disminuït; en un 20%, ha augmentat, i ben poques l’han mantingut. En el cas de la indústria manufacturera, el 40% de les empreses han augmentat la facturació i la tendència de la indústria alimentària ha estat més aviat mantenir-se en els mateixos nivells de facturació, tot i que també bona part de les empreses han registrat davallades.
Pel que fa als punts forts, els processos de decisió ràpids i flexibles i la resiliència en temps difícils han estat considerats per aquestes empreses els seus punts forts en un 38% dels casos. En menor grau, trobem la diversificació de clients i mercats (31%), la qualitat del producte i la imatge de marca, així com les reserves empresarials a llarg termini (29% en els dos casos), i l’agilitat per implementar canvis tecnològics i organitzatius (14%).
Peticions
Per al 40% dels enquestats, reduir la burocràcia i portar a terme una simplificació fiscal, així com incentius a la inversió (per al 34%), impostos més baixos (22%), desenvolupament d’infraestructures (19%) i acords laborals més senzills i flexibles (16%), són factors que impulsarien l’activitat empresarial a les comarques gironines, al seu parer. En aquest punt, destaca la desaparició d’una de les principals demandes d’altres anys –sobretot durant la crisi financera–, que era la necessitat de finançament. “Molts destaquen que n’han passat de pitjors”, assenyalava Pilar Marquès, amb referència a la crisi que es va viure fa deu anys.
GM Food es continua expandint aquest 2021 per l’Estat
Una de les empreses analitzades en l’estudi és GM Food, l’antiga Miquel Alimentació, que ahir mateix va enviar un comunicat en què anunciava que continua l’estratègia d’expansió de l’àrea de supermercats franquiciats. A Catalunya ha inaugurat nou supermercats Suma, Pròxim i Spar durant el tercer trimestre, amb un total de 33 noves obertures des de principis d’any. A tot l’Estat, la companyia ha obert 22 supermercats franquiciats durant el tercer trimestre, amb 73 obertures des del gener. Els nous centres han suposat la creació de 95 llocs de treball i sumen una superfície de vendes de 4.650 m². Dels 22 establiments inaugurats al juliol, agost i setembre, sis són a les comarques de Barcelona (quatre supermercats Suma i dos Pròxim) i tres a les gironines (dos Pròxim i un Spar). Els tretze centres restants es reparteixen així: cinc Suma al País Valencià, tres a les Balears, dos a Andalusia, dos a Madrid i un de senyalitzat amb la marca Pròxim a Aragó. GM Food supera els 800 establiments franquiciats amb les ensenyes Suma, Pròxim i Spar, als quals cal afegir 2.000 detallistes independents. A més, té sis plataformes de distribució repartides per tot l’Estat i el GM Cash Gros Mercat, amb 70 centres i 22 gasolineres GMOil, i la divisió de Food Service.