GWM es fa enrere en el relleu industrial als espais de Nissan
El grup xinès descarta instal·lar-s’hi tot i que els governs català i espanyol havien duplicat l’oferta d’ajuts
Les propostes dels grups de motor QEV i Silence guanyen punts entre les alternatives possibles
El grup xinès Great Wall Motors (GWM) ha donat el no definitiu a la possibilitat d’instal·lar-se a les dependències de Nissan, que abandonarà les plantes que té a la Zona Franca, Montcada i Reixac i Sant Andreu de la Barca a finals d’aquest mes, tal com va anunciar fa un any i mig. L’activitat, de fet, s’hi interromprà abans, ja que la producció de vehicles de la multinacional nipona quedarà clausurada amb la sortida de l’última furgoneta de les línies d’assemblatge demà mateix.
D’aquesta manera, s’obre un nou període d’incògnites per als treballadors de Nissan –alguns dels quals ja no van a treballar i estan en situació de permís retribuït fins a Cap d’Any–, que confiaven en la continuïtat de l’activitat industrial a les plantes i en el manteniment dels llocs de treball. Ara tot queda pendent de noves propostes i opcions, que s’hauran de posar damunt la taula en les pròximes reunions de la taula de reindustrialització de Nissan. Tot i que la pròxima trobada estava programada per divendres vinent, la negativa de GWM en va precipitar una altra d’urgència ahir mateix. En sortir-ne, els portaveus sindicals van fer arribar als treballadors una nota en què es van exposar els arguments de la multinacional xinesa per a la seva renúncia. Els representants laborals també van expressar la necessitat de concrecions per al pla alternatiu de cara a la reunió de divendres. Mentrestant, els membres de la taula s’han instat a continuar mantenint converses “constants” durant tota aquesta setmana i avui la producció de les fàbriques de Nissan s’aturarà a les vuit del matí per celebrar una assemblea en què s’ampliarà la informació a la plantilla.
En conèixer la decisió de GWM, el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, va declarar que “hi ha alternatives” i “altres projectes que són molt interessants”, que el govern “no vol perdre” i que concretarà en els pròxims dies. Durant un acte conjunt amb el Gremi de Restauració, el conseller hi va afegir que considera “imprescindible” que el govern espanyol “desencalli” el Perte del vehicle elèctric.
L’opció del fabricant asiàtic de vehicles elèctrics GMW era la favorita per als treballadors i també per a l’administració, ja que era la que més s’adeia amb l’estructura i l’activitat actuals de les plantes, que en total donen feina a unes 3.000 persones, 2.600 només a la de la Zona Franca. La sospita que GWM es podia fer enrere va anar agafant força quan el grup xinès va canviar la seva proposta inicial de fabricar uns 150.000 vehicles anuals i va apostar per acoblar-ne 300.000, per la qual cosa va demanar més ajuts públics. Però, tot i que les administracions van oferir fins a 200 milions per subvencionar el projecte, el doble que al principi, i que Nissan també va prometre reduir el lloguer de les instal·lacions, entre altres millores de condicions, GWM finalment ha descartat aterrar a Catalunya, on s’hauria establert per servir vehicles a tot Europa, al·legant que els espais de Nissan li serien insuficients.
Els tancs, descartats
Un cop esvaïda l’opció xinesa, la taula de reindustrialització ja ha sospesat la possibilitat d’ubicar a les plantes de Nissan un hub de descarbonització, liderat per l’automobilística QEV, que vol créixer des de la seva seu actual a Montmeló i que ocuparia els centres de la Zona Franca i de Sant Andreu de la Barca, mentre que el grup de motocicletes elèctriques Silence s’establiria a Montcada i Reixac.
En l’aire també hi ha altres candidats per a les instal·lacions en joc, com ara el fabricant de tancs Tess Defence, que, pel tipus d’activitat, el manteniment de vehicles militars, ara com ara no té gaires defensors. De fet, ha estat descartat rodonament pel conseller Torrent, tant per qüestions “ètiques” com “tècniques”. També hi ha la proposta de Goodman, un grup immobiliari australià que hi situaria un complex logístic i d’oficines i que hi invertiria 550 milions, una quantitat semblant a la que hi hauria destinat GWM. Segons fonts de Goodman, el projecte “integraria indústria i logística, impulsaria l’economia local i crearia ocupació a la zona”, concretament, més de 3.200 llocs de treball “de qualitat”.