Botiguers optimistes en el tret de sortida de les rebaixes
Confien esgotar els estocs d’una campanya que no ha anat del tot malament tot i les restriccions i els aforaments limitats
Alguns centres comercials van registrar cues entre la clientela més jove
Poc moviment en el primer dia de les rebaixes d’hivern a les botigues del centre de Mataró, on ahir al matí eren molts els que entraven a fer canvis dels regals dels Reis que no havien acabat d’encertar amb les talles o amb els desitjos. “Esperem que aquesta tarda i els pròxims dies s’animi encara més”, deia en Carles, de la botiga Blisson, satisfet de com els havien anat les vendes els últims dies de les festes. Com ell, molts aprofitaven el matí per desmuntar la decoració nadalenca dels aparadors i posar ordre entre els rètols amb descomptes a partir del 50%.
El fet que les rebaixes arrenquessin un divendres, que per a molts era un dia festiu de pont, convidava a l’optimisme. “Ens fan més falta que mai i que per molts anys es mantinguin”, indicava el president de la Pimec Comerç, Àlex Goñi, que assegurava que per als articles de roba d’hivern i també del parament de la llar hi ha moltes existències a les quals es podrà donar sortida les pròximes setmanes. El president de l’associació Barcelona Oberta, Gabriel Jené, també coincideix que els estocs que no han sortit per les elevades temperatures per a l’època podran vendre’s ara a preus més competitius. Tot i això, reconeix que cada vegada les rebaixes són “menys explosives” tenint en compte la irrupció i l’impacte dels importants descomptes del Black Friday, on són molts que avancen les compres nadalenques aprofitant els importants descomptes de finals de novembre. Unes campanyes i les promocions en línia durant tot l’any que “desvirtuen” l’essència de les rebaixes d’hivern. “El petit comerç no pot lluitar contra aquestes promocions a tothora”, diu el representant de la Pimec Comerç, que considera que la campanya de Nadal s’ha “salvat tot i no ser una meravella”. Les previsions que havien fet des de la Pimec es valoraran tenint en compte les restriccions imposades per la Generalitat en plenes festes nadalenques per mirar de frenar l’augment de contagis de la variant òmicron. “La covid ens fa trontollar i ens refreda l’alegria de Nadal. El client no acaba d’estar tranquil”, hi afegeix Àlex Goñi.
Repunt de vendes
Una enquesta elaborada per Comertia posa xifres a les expectatives de les empreses adherides a aquesta associació: les rebaixes de gener superaran en un 9,8% les de la campanya 2019/20, això malgrat que els dies anteriors a Reis la facturació va caure un 4,7%.
En el que no hi ha cap dubte és en el fet que se superaran les xifres de la campanya de l’any passat, que “va ser un desastre”, arran de les restriccions decretades llavors per la Generalitat, que va mantenir els centre comercials i les botigues de més de 400 metres quadrats tancades entre el 7 i el 17 de gener. En aquest sentit, el portaveu de l’Associació Espanyola de Centres Comercials (AECC) a Catalunya, Víctor Garcia, assegura: “Les expectatives són bones i molt millors que fa un any, quan vam tancar. Anem tornant a la normalitat”, diu Garcia satisfet de l’afluència de visitants d’ahir al matí en alguns centres comercials, on es van poder veure cues, sobretot en establiments de marques esportives i de moda adreçada més al públic juvenil. “No són les cues que es veien fa uns anys per rebaixes”, reconeix Garcia satisfet d’una campanya que ha suposat un increment de fins al 3% de les vendes en alguns centres comercials.
La limitació dels aforaments a un 70% als interiors del comerços no ha suposat cap entrebanc pel ritme de vendes d’aquestes festes ni tampoc pel primer dia de descomptes. Tot i així, sí que el portaveu de l’agrupació de centres comercials a Catalunya assegura que des de l’inici de la pandèmia la percepció és que encara no han recuperat el públic que tenien –amb una caiguda que podria ser d’entre un 20% i un 30% a Catalunya–, tot i que això no afecta el volum de vendes. “La gent s’ha tornat més pràctica i no ve potser tota la família, però sí que va per feina i compra”, diu Garcia. Des de l’agrupació asseguren que no han detectat en cap cas incidències amb les baixes laborals per covid que hagin obligat a tancar botigues durant la temporada nadalenca.
L’empresa de treball temporal Adecco, a més, calcula que aquesta campanya de rebaixes generarà més de 28.100 contractes a Catalunya, un 9,6% més que en el mateix període del 2021.