Premium PSU entra en el vehicle elèctric per accelerar a fons
L’empresa de convertidors elèctrics llança la marca Floox de carregadors de bateries de cotxes
La nova línia de carregadors de bateries per a vehicle elèctric, que arribaran al mercat aquest 2022, serà una de les palanques de creixement de Premium PSU, que aspira a passar dels 13 milions d’euros en vendes del 2021 als 62 milions, en cinc anys. L’empresa de convertidors elèctrics ve de triplicar la facturació des del 2014 i de créixer un 20% només l’any passat, en un exercici complicat per la crisi dels semiconductors.
A través de la marca Floox, Premium PSU es concentrarà en els aparells de càrrega semiràpida i ràpida i corrent continu amb una potència de més de 30 kW, per a establiments com ara hotels, restaurants i centres comercials, i de més de 100 kW, per als punts de càrrega de carrer. En definitiva, un producte que no anirà a l’usuari final sinó al canal instal·lador. Per entrar en aquest nou mercat, l’empresa de l’Hospitalet de Llobregat ha invertit 1,5 milions d’euros, per la qual cosa ha hagut d’ampliar capital social fins als 4 milions, que s’ha fet amb fons propis. Premium PSU és propietat de la família Gazo i va ser fundada fa 40 anys per Javier Gazo, pare de l’actual director general, Jordi Gazo, com una spin-off del grup Premo, de components electrònics per a l’automoció.
Precisament formant equip amb Premo i amb l’automobilística Seat, Premium PSU s’ha presentat a projectes subvencionables dels fons europeus Next Generation: “En cap cas supeditem el seu desenvolupament a obtenir aquests ajuts”, puntualitza Jordi Gazo.
Floox manté l’aposta pel producte de nínxol, que és la mateixa que tan bons resultats ha donat a Premium PSU en el negoci tradicional. L’empresa dissenya, desenvolupa i fabrica sistemes de conversió d’energia (fonts d’alimentació, convertidors de potència, inversors i carregadors de bateria) per a la indústria elèctrica, ferroviària i de béns d’equipament d’alta tecnologia. Per evitar la competència asiàtica, s’han anat especialitzant en inversors (DC/AC) i convertidors (DC/DC) cada vegada de potències més altes i en el producte a mida, que suposa el 80% del total: “En 40 anys hem fet més de 900 solucions a mida i aquesta és la base de la nostra expertise, allò que ens fa ser àgils i ràpids en la resposta, des que es detecta la necessitat del client fins que es lliura el producte”, explica Gazo.
En la seva cartera de clients hi ha les elèctriques Iberdrola, Endesa, Unión Fenosa i Red Eléctrica de España; els fabricants ferroviaris Alstom, Talgo, Siemens, CAF i CRRC, i de maquinària com ara ASML, líder mundial de fotolitografies pels circuits integrats, i Atlas Copco.
Premium PSU disposa de 3.500 m² (que inclouen una cambra anecoica i una sala blanca) en un edifici del polígon Gran Via Sud de l’Hospitalet on treballen més d’un centenar d’empleats, una seixantena dels quals són enginyers electrònics i informàtics, centrats en la recerca, en el disseny de producte i les proves de qualitat; la producció s’ha externalitzat i la realitzen diversos tallers de muntatge de la demarcació de Barcelona: “L’estratègia és invertir en les àrees on podem oferir un valor al client i desinvertir on no podem, i constantment ens estem preguntant si alguna cosa es pot fer fora”, diu Gazo.
El 63% de la facturació s’exporta bàsicament a països europeus del nord del continent (Alemanya, Noruega, Bèlgica, Suïssa, etc.) i comencen a penetrar a Àsia i els Estats Units, on no descarten obrir la que seria la primera filial comercial.
A més del vehicle elèctric, l’empresa de l’Hospitalet ha obert una altra línia de negoci centrada en els armaris rectificadors per al sector elèctric. Tot va començar a partir del repte d’un client, que els volia com a proveïdors. El producte s’ha estandarditzat per comercialitzar-lo.
PREMIUM PSU
Girar l’empresa com un mitjó
Jordi Gazo, fill del fundador, va agafar les regnes de l’empresa ara fa una dècada. Aleshores, Premium PSU facturava 4 milions, estava envellida i era poc àgil. Ara la mitjana d’edat de la plantilla és de 38 anys i la direcció s’ha renovat i s’ha feminitzat. Manté el millor dels 40 anys d’història però ha adquirit les virtuts d’una start-up.