Economia

El ‘hub’ rep l’aval per reactivar Nissan sense descartar altres projectes

La comissió iniciarà converses amb els promotors per concretar l’ocupació els propers dos anys

Es planteja destinar part de la Zona Franca a ús logístic

La mesa de reindustrialització de Nissan ha certificat que el hub de descarbonització liderat per QEV i Btech serà l’encarregat de substituir el fabricant japonès a la Zona Franca. L’aposta pel hub que lideren QEV Technologies i Btech preveu invertir 800 milions d’euros (entre 150 i 200 milions en ajudes públiques) per produir vehicles elèctrics de diferents marques i tipologia. Després de l’aval rebut, la comissió ha decidit iniciar converses directes amb els promotors per concretar detalls del projecte industrial i de l’ocupació que preveu absorbir els 1.350 treballadors que queden per col·locar de Nissan.

Segons fonts de la comissió integrada per la multinacional Nissan, les administracions i els sindicats, la proposta del hub no ompliria tot el centre de la Zona Franca, el més important dels tres de la firma nipona, i quedarien lliures entre 40.000 i 50.000 m² per a un altre ús industrial, la qual cosa faria possible l’entrada a la fàbrica d’un altre projecte. En aquest sentit, s’ha tornat a posar sobre la taula la possibilitat de dedicar algun espai, fins i tot en altura, a una activitat de l’àmbit logístic. El projecte, que podria adjudicar-se a l’australiana Goodman, es podria instal·lar als espais elevats del pàrquing, fet que comportaria “no utilitzar terreny industrial”, remarquen els sindicats, que s’han obert a valorar la proposta sempre que estigui vinculada d’alguna manera amb el hub i garantint condicions laborals d’igualtat per als treballadors.

D’altra banda, encara que fins ara es donava per fet que el hub es quedaria també el centre de Sant Andreu, han sorgit dificultats que podrien fer derivar una part d’aquesta activitat al centre de Montcada i Reixac on estava prevista la instal·lació de la fabricant de motocicletes Silence, que, si es confirma l’entrada del hub en aquesta fàbrica, podria haver de renunciar-hi i plantejar-se potser ocupar una part de la Zona Franca. Aquest moviment no ha estat ben vist per Silence, que, de moment, ha assegurat en una carta que només està interessat en Montcada, ja que és una inversió en què fa molts mesos que treballen i que ja tenien molt avançada amb la mesa.

Després de la reunió de la comissió, els sindicats s’han reunit en assemblea amb els treballadors a l’aparcament per informar-los amb detall de les negociacions. La plantilla de Nissan és a casa seva des del 31 de desembre passat, quan va expirar el seu contracte amb la multinacional nipona, i han començat a cobrar l’atur.

LA XIFRA

1.350
són els treballadors pendents de recol·locar amb el projecte del ‘hub’ de descarbonització.

Llum verd de la CE per ocupar personal proveïdor

La Comissió Europea va donar llum verd al projecte del SOC, el servei d’ocupació de la Generalitat, per destinar 3,3 milions d’euros a ajudar a trobar ocupació a 450 treballadors d’empreses proveïdores de Nissan acomiadats arran de la marxa de la multinacional nipona de Catalunya. En concret, el projecte preveu facilitar a aquest col·lectiu assessorament i orientació personalitzats, així com formació i ajudes per engegar nous projectes d’autoocupació, segons va assegurar ahir el Departament d’Empresa i Treball en un comunicat. Aquests 450 treballadors del sector auxiliar de Nissan van ser acomiadats entre el juliol del 2020, quan la companyia va anunciar que tancaria les seves plantes a Barcelona, i aquest mes de gener. De les ajudes, se’n beneficiaran els treballadors de catorze empreses: Aludyne Automotive Spain, Bosch Sistemas de Frenado, Continental Automotive Spain, Faurecia Interior Systems España, Fico Transpar, Gruau Iberica, Nobel Plastiques Iberica, Robert Bosch España (Castellet i la Gornal, Alt Penedès), U-Shin Spain, Alfisa Technologies, Dayco Automotive, Magna Seating Spain, Marelli Barcelona España i Tachi-S Engineering Europe. El pla, que es preveu que comenci aquest 2022 i duri dos anys, encara està pendent de l’aprovació final per part del Parlament Europeu i el Consell.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.