Economia

Vida més enllà del 'hub'

Aeroports

Des de fa mesos, la paraula hub corre en boca de polítics, empresaris i periodistes. Sembla que tots plegats volien que l'aeroport de Barcelona es convertís en un hub, un centre de connexions de vols intercontinentals. Però aquesta decisió està en mans de persones que, segons afirma l'economista Xavier Fageda, no tenen un gran interès que això sigui així. "Serà difícil que ens deixin desenvolupar una estratègia de hub", va sentenciar ahir amb cru realisme.
Fageda es coautor, juntament amb el catedràtic d'economia i exdiputat socialista Germà Bel, del llibre Aeroports i poder, editat per Edicions 62, que es va presentar ahir al Cercle d'Economia. La conclusió a què va arribar no és compartida del tot per Bel, que amb el seu accent de l'Ebre i un bon raig d'ironia va sostenir: "Estic convençut que no hi haurà una decisió que bloquegi el futur intercontinental del Prat, perquè és el que els responsables polítics han dit que farien".

Vital per al futur
De la importància dels aeroports en dóna fe la dada que creen 3.000 llocs de treball per cada milió de passatgers que transporten. Des de començaments d'any el Prat acumula 22 milions de viatgers, segons les dades que es van donar a conèixer ahir. L'eix del llibre de Bel i Fageda és que el model de gestió dels aeroports de l'Estat espanyol, integrat i sotmès a un control centralitzat, és anacrònic i afavoreix l'arbitrarietat en la gestió.

A més, permet subordinar el desenvolupament dels diferents territoris a les necessitats de Madrid. "Iberia concentra el trànsit de llarga distància a Madrid, que només serà rendible si Barcelona no és competidora forta. Per això, Iberia a l'aeroport de Barcelona ni menja ni deixa menjar", va explicar Fageda gràficament. "La connivència d'AENA i Iberia fa difícil que vulgui desenvolupar una estratègia de hub", és a dir, volen que el Prat només sigui un subministrador de passatgers per al Gran Barajas. Segons Fageda, "seria millor optar per una altra aliança". Star Alliance, el grup de 18 aerolínies encapçalat per Lufthansa, United Airlines i SAS que opta a la gestió de la nova terminal Sud de l'aeroport de Barcelona, "té l'avantatge que els seus altres hubs, com Frankfurt i Zuric, estan més allunyats", va explicar Fageda que, en tot cas, va mostrar poc convenciment que aquesta opció s'endugui el gat a l'aigua.

Per això va recalcar que "hi ha vida més enllà del hub", i va plantejar la possibilitat d'"apostar per les companyies asiàtiques i nord-americanes que ja operen vols intercontinentals des de Barcelona". Segons Fageda, aeroports com el de Roma i el de Manchester no son hubs i tenen un bon nombre de vols intercontinentals.

El cas espanyol és l'únic entre els Estats del seu nivell que aplica aquest sistema. Bel i Fageda van explicar que ells aposten perquè cada aeroport es gestioni individualment, amb la fórmula que sigui: una empresa privada, un consorci mixt o totalment públic. Però van criticar que es vulgui crear una empresa pública dels aeroports catalans, perquè, segons Bel, "que el model sigui a escala regional no el fa millor". "Centralitzat vol dir rígid, ineficient i insolidari", va reblar. El llibre demana una reforma per "despolititzar els aeroports", un tema "hiperpolititzat".


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.