Disseny de moda que no es pot tocar
Trendimensional, la primera empresa de l’Estat de disseny de roba en 3D
Per cada peça que una firma de moda posa a la venda, pot arribar a desestimar fins a una seixantena de prototips, i produir cadascun d’aquests prototips té un cost econòmic i un impacte per al medi ambient molt considerable, perquè generalment acaba a la paperera o, en el millor de casos, al contenidor de reciclatge. Així que la moda digital, és a dir, dissenyar peces de roba en 3D per després, si es vol, produir-les físicament, es pot convertir en una bona eina per abaratir costos i reduir al màxim el consum de materials destinats a convertir-se en rebuig.
Trendimensional, una firma de nova creació amb seu a Barcelona i fundada per Adrià Doy i Mar Guixa, s’ha convertit en la primera companyia de l’Estat espanyol dedicada al disseny de moda digital. Han començat amb força en un món que sembla futurista, però que ja és present. De fet, Trendimensional es troba en la primera línia d’un context de revolució digital dins la indústria de la moda, en què el modelat 3D s’incorpora als processos productius de les empreses per a la seva optimització.
Adrià Doy, que fa les tasques de gestió i direcció de negoci de la nova companyia, explica que ja han començat a comercialitzar els seus dissenys de moda digital per a clients de països com el Japó, Taiwan, Itàlia i els EUA, però que, tanmateix, encara no han aconseguit vendre a casa nostra.
Catalunya i altres territoris de l’Estat tenen molt potencial com a mercat, perquè aquí és on hi ha la major part de centres de disseny de moda que subministren les grans cadenes de distribució tèxtil, però en canvi, encara hi ha cert recel envers la moda digital. Així doncs, a Trendimensional els toca fer molta pedagogia perquè el teixit productiu local identifiqui els beneficis de fer servir disseny 3D i de quina manera aplicar-lo. Per això, Trendimensional no només ven els seus dissenys fets virtualment, sinó que també té una línia de negoci que ofereix assessorament i que desenvolupa accions estratègiques per a les marques. La firma ofereix NFT i campanyes virtuals de moda, d’entre altres. “Hem anat evolucionant alhora que el perfil del client i el tipus de producte i servei. Ja no només ens dediquem a la indústria productiva, sinó que també estem dissenyant roba per a marques que volen treure col·leccions al metavers, per exemple”, diu Doy. La firma es converteix així, en punta de llança de la moda feta per a un nou món de realitat virtual.
Fins a fa un parell d’anys, la història d’aquests emprenedors no estava lligada al món del negoci, sinó a l’art de dissenyar roba. Doy i Guixa, cadascú per la seva banda, han estat quasi una dècada dedicats al disseny de moda tradicional, han treballat per a les principals cadenes de fast fashion –tant aquí com en diferents països del món– i han acumulat el coneixement suficient de la indústria per així engegar el seu projecte.
L’any 2021, Doy es va inscriure a una formació gratuïta de Barcelona Activa per començar a adquirir nocions de gestió i va invertir els 10.000 euros d’una subvenció a fer les primeres puntades de Trendimensional.