alemanya
Berlín diu que l’entrada xinesa en el port d’Hamburg no tindrà influència estratègica
Diversos ministeris havien mostrat la seva oposició a la venda al gegant xinès d’una part de les participacions
El govern alemany ha acordat aquest dimecres limitar les condicions sota les quals el gegant xinès Cosco pot adquirir participacions del port d’Hamburg perquè no pugui exercir “influència estratègica”.
La viceportaveu del govern, Christiane Hoffmann, ha confirmat que el Consell de Ministres ha adoptat aquest matí aquesta decisió que ja havien avançat avui els mitjans de comunicació i que havia estat precedida d’una important polèmica.
Cosco no podrà adquirir més que el 24,9% de les accions de la terminal de contenidors Tollerort, una de les quatre d’aquest tipus que existeixen en el port, en lloc d’un 35% tal com preveia l’empresa estatal xinesa. A més, tampoc podrà obtenir cap “participació efectiva” en el control del port, ha subratllat Hoffmann, per exemple a través de llocs en el consell director o en el consell d’administració, ni disposarà de dret a veto.
El canceller, Olaf Scholz, és “conscient” de les implicacions d’una decisió així, però la seva postura és que “una participació tan reduïda no obre possibilitats d’influència estratègica per a l’empresa”, ha indicat la portaveu.
La setmana passada, els mitjans alemanys havien informat que diversos ministeris s’oposaven a la venda a Cosco d’una part de la terminal per raons de seguretat estratègica i els portaveus d’Economia i d’Afers exteriors han confirmat avui que havien manifestat “objeccions”.
Hoffman ha indicat en aquest sentit que el debat havia estat molt “intensiu” i ha apuntat a la necessitat de conjuminar “punts de vista diferents” en unes circumstàncies complexes en les quals està canviant l’”entorn estratègic”.
Per part seva, la portaveu del Ministeri d’Economia, Beate Baron, ha manifestat satisfacció amb el compromís aconseguit, ja que segons ha dit el govern no ha autoritzat l’operació sinó que ha imposat una “prohibició parcial”.
La venda no s’ha prohibit per complet, perquè la terminal en qüestió no està registrada sota la categoria d’“infraestructura crítica”, ha afirmat, i ha cridat a distingir entre aquesta terminal i el port en el seu conjunt.
El criteri a l’hora de sotmetre a examen l’operació és “si hi ha un perill per a l’ordre públic i la seguretat”, però la prohibició parcial veta, entre altres, que Cosco pugui adquirir drets extraordinaris que li permetin influir en decisions estratègiques en l’àmbit dels negocis i en qüestions de personal, va explicar.
La defensa de l’operació per part de Scholz, que viatjarà a Pequín a principis de novembre, ha estat objecte de crítiques per part dels socis menors de la coalició de socialdemòcrates, verdes i liberals.
El debat ha tingut com a rerefons els esforços de Berlín per independitzar-se de les importacions del gas rus i per assegurar les seves infraestructures després dels presumptes actes de sabotatge contra els gasoductes Nord Stream 1 i 2.