economia
Macron demana un “proteccionisme europeu” en defensa del cotxe elèctric
Vol que les ajudes es dirigeixin només als models fabricats a la UE
El president francès, Emmanuel Macron, s’ha mostrat favorable aquest dimecres a un “proteccionisme europeu” en defensa dels automòbils elèctrics produïts a la UE enfront de les creixents importacions de vehicles xinesos.
“Els europeus són encara massa ingenus”, ha afirmat Macron durant una entrevista amb la televisió pública France 2, en la qual ha assenyalat que els Estats Units i la Xina protegeixen les seves respectives indústries, mentre que la UE “està oberta”.
“Hem de protegir la nostra indústria i reservar les ajudes als productors europeus” de vehicles elèctrics, ha assegurat, després de recordar que la Xina va ser “més ràpida” a apostar per aquesta forma d’automoció que emet menys gasos contaminants.
Macron ha recalcat que no creu en el proteccionisme comercial en l’àmbit nacional, però sí a escala europea enfront de països que no obren els seus mercats de la mateixa manera que ho fa la UE.
El president francès, qui ha ressaltat en diverses ocasions la necessitat de defensar la “sobirania industrial europea”, ha indicat que aquest assumpte ha estat un dels que ha tractat avui amb el canceller alemany, Olaf Scholz, durant la reunió que tots dos han mantingut a l’Elisi. “Vam tenir una discussió molt bona”, ha afegit.
França és un dels països europeus que més ha apostat pel vehicle elèctric, gràcies als dos grans grups internacionals amb seu a territori francès (Renault i Stellantis), secundats pel govern gal en aquest procés de reestructuració del sector.
Tres fàbriques de gigabateries estan en construcció a França, la producció de les quals assortirà a diverses plantes de muntatge de vehicles elèctrics, dins d’una estratègia de reindustrialització del país.
L’objectiu de l’Executiu gal és que aquestes fàbriques treguin de les seves cadenes un total d’un milió de vehicles elèctrics per a 2027 i dos milions per a 2030, ha recordat Macron.
Macron aposta per un acord a escala europea perquè aquestes ajudes es dirigeixin només als models fabricats a la UE.