Economia

Itàlia castiga el risc laboral

Sinistralitat

El dia que el consell de ministres havia d'aprovar el decret sobre la seguretat a la feina va començar malament. Molt malament. Carlo Pistoni, de 55 anys, va morir atropellat per un tren de gran velocitat a Milà mentre treballava en una via.
Ningú s'explica què hi feia allà ni per què no va sentir l'avís del tren ni per què Itàlia enterra més de cent treballadors cada mes. De fet, era una qüestió de macabra probabilitat que ahir un altre obrer perdés la vida a la feina.

L'aprovació del decret estava prevista per a les cinc de la tarda i durant tot el matí el ministre dimissionari de Treball, Cesare Damiano, va intentar convèncer la patronal Confindustria que el decret era necessari. Però les multes fan por, i la presó encara més.

Per salvar més de 1.300 vides
La patronal, dirigida per Luca Cordero Di Montezemolo, l'amo de Ferrari, va aconseguir rebaixar el to del decret, però no prou per estar-ne satisfet. Damiano hi va incloure un punt a l'últim moment que anul·la la idea inicial d'enviar els empresaris a la presó.

Si inicialment s'havia previst que els empresaris desobedients haurien de complir dos anys de presó, finalment es podrà optar per una multa de 16.000 euros. Això sí, qui no pagui, a la presó. Montezemolo va dir ahir que el nou text "no salvarà ni una sola vida humana".

La llei comprèn mesures de formació, prevenció, vigilància, inspeccions i, finalment, sancions. Tot plegat per reduir una xifra escandalosa: 1.341 víctimes mortals a la feina el 2006. Guglielmo Epifani, secretari general del CGIL, el sindicat majoritari, va considerar "imperdonable" que la patronal estigui en contra d'una llei "sagrada, que és justa i que no és, de fet, un càstig per a les empreses, sinó que garanteix millor la seguretat i la vida dels treballadors".

"Tutelar" i no "castigar"
Durant la presentació del decret a la premsa, el premier dimissionari, Romano Prodi, va explicar que el text "no vol castigar" sinó "tutelar persones humanes", però va insistir que "la llei no és suficient, cal consciència i cooperació".

Prodi també va destacar que fa 30 anys que s'hauria d'haver aprovat aquesta llei. Però ha fet tard. El govern de Prodi no té capacitat per tirar endavant aquest decret, ja que va dimitir fa un mes, i caldrà esperar el guanyador de les pròximes eleccions de mitjans d'abril perquè es comenci a moure alguna cosa.

Avui es fa l'enterrament de cinc treballadors que van morir dilluns mentre netejaven una cisterna amb productes tòxics a Bari, al sud d'Itàlia. Les cisternes transportaven sofre. En l'accident van morir quatre empleats i el responsable de l'empresa mentre intentava ajudar-los. Tot i tractar-se d'una empresa que treballava amb materials tòxics, ningú mai no havia fet cap control de prevenció de seguretat. Ahir els treballadors de Molfetta, la ciutat on els cinc empleats van perdre la vida, van fer una vaga de dues hores.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Noel creix un 16 per cent el 2023 i factura 638 milions d’euros

SANT JOAN LES FONTS
ECONOMIA

La plantilla de Vodafone accepta el preacord sobre l’ERO per a 898 persones

Barcelona
Economia

L’FMI eleva al 0,9% la previsió de creixement de l’eurozona per al 2024

Barcelona
ECONOMIA

Tarragona crearà miradors turístics digitals a la ciutat

Tarragona
Economia

Foment eleva fins a 42.500 milions el dèficit d’inversió en infraestructures

barcelona
Estat espanyol

Talgo rep una oferta de fusió de la txeca Skoda Transportation

Barcelona
ECONOMIA

Solsona i Cardona impulsen el relleu generacional en comerços

Solsona
ECONOMIA

Preacord d’ERO a Vodafone, que es sotmetrà a votació de la plantilla

Barcelona
ECONOMIA

Barcelona ha executat el 47% dels 276 milions que gestiona dels Next Generation

Barcelona