Banyoles dona vida als aparadors de locals buits
Els comerciants i l’Ajuntament busquen propietaris que cedeixin aquests espais perquè s’hi exposin productes i serveis d’altres negocis
Es vol evitar una sensació d’abandonament al centre
Des de fa uns dies, onze locals tancats, situats arran de carrer al centre de Banyoles, presenten un aspecte diferent: els seus aparadors tornen a mostrar productes i serveis i quan fosqueja s’il·luminen. El que s’hi exposa, però, no correspon a res que es vengui en aquell establiment (que roman tancat al públic), sinó que és un reclam que remet a un establiment en actiu situat en un altre lloc. El propietari del local l’ha cedit al botiguer mentre no el llogui o el vengui i, de la seva banda, l’ocupant temporal es fa càrrec del manteniment de l’aparador i de la factura de la llum. És una fórmula similar a la que s’està fent servir a Olot des de fa uns anys i que té com a objectiu trencar la discontinuïtat comercial que hi ha als carrers del centre de la ciutat de l’estany –i en molts altres del país– arran del tancament dels petits comerços.
Fa temps que hi està treballant l’associació Banyoles Comerç i Turisme i ara l’Ajuntament s’hi ha implicat directament en el marc del pla de dinamització comercial que s’està desplegant. Ho han titulat de manera molt explícita Aparadors vius. En uns, s’ha optat pel format tradicional d’un aparador i en d’altres es convida a descobrir què hi ha rere els vidres a través d’un forat. De complement, un codi QR informa de l’oferta de l’establiment que s’hi anuncia. En algun cas, el que s’exposa són elements patrimonials de la ciutat.
La campanya va ser presentada ahir per la regidora de Promoció Econòmica, Anna Tarafa, i la presidenta de l’associació de comerciants, Dolors Busquets. Totes dues van lamentar la reticència amb què força propietaris reben la iniciativa. Ara mateix tenen vuit negocis interessats a ocupar un aparador.
LA FRASE
Una davallada que va en augment
A principis d’aquest 2022 hi havia a Banyoles 169 locals comercials desocupats, un 20% més que durant la pandèmia. “I des del gener fins ara la xifra ha augmentat”, van indicar Tarafa i Busquets. Des de l’any passat es disposa d’un pla de dinamització del comerç que inclou 64 accions repartides en 14 projectes. La reactivació de locals buits és un dels eixos del pla, junt amb l’ordenació i embelliment de l’espai urbà, la millora de la governança i la dinamització de l’activitat comercial.