El govern demana poder definir el segon PERTE del vehicle elèctric per evitar nous “errors”
Torrent critica la primera convocatòria que ha fet “perillar” projectes clau
Lamenta que el govern hagi hagut de fer un “reforç immens” per ajudar Seat
El conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, ha reclamat la participació del govern en la definició del segon PERTE del vehicle elèctric per evitar la repetició dels “errors” del primer, marcat per “una mala gestió” que “va provocar frustració” i va fer “perillar” projectes clau de país.
“Volem poder incidir en la segona convocatòria del PERTE (projectes estratègics per a la recuperació). És el que tocaria. Seria el normal després d’haver vist com ha funcionat la primera, que s’ha gestionat malament i que ha provocat frustració”, ha assegurat Torrent, en una entrevista a Efe.
A l’espera que el govern espanyol decideixi si canvia les regles del joc i dona més paper a les autonomies després de tancar el primer PERTE amb el 70% dels recursos sense adjudicar, el titular del departament d’empresa i Ocupació urgeix a obrir la nova convocatòria “al més aviat possible”.
És, precisament, la “frustració” pels pobres resultats del pla estratègic de l’elèctric la que ha portat al govern -ha subratllat Torrent- a “arromangar-se” per dotar Seat d’ajudes per 89 milions d’euros, de les quals 60 procedeixen de fons propis i 29 són una transferència directa del Govern espanyol.
“Hem fet un esforç immens. I gràcies a que ens hem arromangat i ens hem implicat, hem pogut atorgar els recursos necessaris per consolidar el projecte del Future: Fast Forward, que és clau per al sector”, ha dit.
El projecte, que impulsa Seat-Volkswagen, contempla la fabricació d’un cotxe elèctric de petita grandària a la planta de Martorell (Baix Llobregat) a partir del 2025, la qual cosa constitueix “la millor notícia en termes de manteniment d’ocupació i de transformació del model productiu que hem tingut en els últims anys i fins i tot en les últimes dècades”.
L’ICF
Per Torrent, la participació del govern en el segon PERTE garantiria “l’eficiència” en l’ús dels fons Next Generation i donaria una altra oportunitat a projectes que acompanyen als tractors que ja han obtingut ajudes i que tenen també un paper rellevant en la transformació del sector de l’automoció a Catalunya, que suposa el 10% del PIB i dona feina a 150.000 persones.
Entre les peticions que la Generalitat ha posat sobre la taula destaquen que l’Institut Català de Finances (ICF) pugui atorgar avals o que es millori tot el procediment administratiu.
“Volem assegurar-nos que es vagi a fer bé tot el que no es va fer bé en el primer. El que segur que no pot passar és que es reprodueixin els errors i els problemes de la primera convocatòria. Confio que s’imposi el sentit comú”, ha insistit el conseller.
El projecte del hub d’electromobilitat que impulsa QEV Technologies i BTech, el tercer en dotació econòmica del PERTE, va haver de renunciar a una part dels recursos assignats inicialment per la dificultat per aconseguir els avals de la banca i les traves posades pel Govern a l’aval de l’ICF.
NISSAN
Respecte a la reindustrialització de Nissan, pendent encara que el projecte del hub obtingui la llum verda definitiva, Torrent s’ha mostrat confiat que “acabarà bé”. “Aconseguirem els propòsits marcats d’entrada i que no eren fàcils: la preservació dels llocs de treball i la continuïtat industrial vinculada al sector de l’automoció ajudant a la seva transformació”, ha afirmat.