Operació Costa Brava luxe
valoració
El sector dels hotels de luxe de la Costa Brava tanca el 2022 amb un 90% d’ocupació, similar o superior als nivells previs a la pandèmia
La pujada dels costos obliga a incrementar les tarifes i redueix beneficis
Es fa una gran aposta en la promoció
L’Associació Costa Brava Hotels de Luxe, que representa 14 dels establiments més rellevants d’aquesta categoria, ha tancat el 2022 amb un 90% d’ocupació, especialment al juliol i l’agost, el pic més alt de la temporada turística per excel·lència. Aquesta dada iguala o, fins i tot, supera els nivells d’ocupació prepandèmica, anteriors al 2019. Una dada positiva més és la percepció d’un allargament de la temporada. Com a element negatiu: l’increment de tarifes, de més del 15%. Judit Lloberol, gerent del Grup Costa Brava Centre, explica que la facturació ha crescut respecte al 2019: “Això es deu a un increment de les tarifes que, això sí, no ha estat proporcional a l’increment dels costos que les empreses han hagut d’afrontar”; en altres paraules, malgrat les excel·lents dades d’ocupació, que són molt bones, els tancaments anuals poden presentar resultats econòmics inferiors als de temporades passades, sense entrar en pèrdues.
Inversions notables
Am tot, aquesta situació es produeix en el marc d’una inversió important en promoció per part del grup per consolidar la Costa Brava com un referent més d’aquest tipus de destinacions de luxe; a banda de les tradicionalment més conegudes de l’Estat, com poden ser Marbella o Menorca, entre d’altres.
Pel que fa al perfil del client dels hotels de luxe que va visitar la Costa Brava l’any passat, s’ha tornat a rebre una proporció de visitants internacionals molt superior a les del 2020 i el 2021, de marcat caràcter nacional, a causa de les circumstàncies excepcionals del context de pandèmia. D’aquesta manera el client majoritari ha estat l’espanyol i el francès, seguit d’altres orígens europeus com, per exemple, els Països Baixos i Suïssa. Pel que fa al client anglosaxó, no s’ha apreciat una recuperació clara del visitant britànic, però sí que s’observa un creixement interessant i esperançador del turista nord-americà. També comença a notar-se més que mai l’afluència de clients de països de l’Amèrica Llatina, com ara Mèxic i l’Argentina, que en el marc del turisme de luxe acostumen a ser clients amb una capacitat de despesa especialment alta.
El conflicte ucraïnès
L’elevada demanda per part de tots aquests mercats ha fet que la davallada de client rus, a conseqüència del conflicte bèl·lic, no hagi suposat un contratemps important. Pel que fa a les activitats i els serveis oferts, s’ha vist un molt bon comportament de la restauració i la recuperació d’esdeveniments, especialment casaments, tant nous com ajornats d’altres temporades.
Com a nota positiva, també es consolida l’allargament de la temporada durant la tardor, fet especialment notori enguany a causa de les bones condicions meteorològiques viscudes durant els mesos de setembre, octubre i principi de novembre. Això ha propiciat que el 80% dels hotels estiguin oberts fins a mitjan novembre, mentre que una tercera part romanen en funcionament tot l’any.
Els establiments associats a Costa Brava Hotels de Luxe assenyalen, però, diversos problemes: d’una banda, el del personal, amb una mancança evident de treballadors en totes les àrees; la saturació del territori els mesos de juliol i agost, i el gran increment dels costos, des dels subministraments fins al mateix personal i la matèria primera en restauració. L’hoteler o el restaurador ha incrementat els preus davant la necessitat de cobrir costos. Tot i la davallada dels beneficis, i segons Lloberol, molts establiments estan fent inversions notables en millores.
Treball promocional
Un dels treballs que porta a terme intensament el Costa Brava Hotels de Luxe és fer un màrqueting molt important per promoure la zona. L’objectiu és promocionar-se davant un públic de poder adquisitiu alt; en primer lloc, d’arreu de l’Estat espanyol, França, Anglaterra, els Països Baixos i els Estats Units. Una campanya que busca donar alternatives a Mallorca o Marbella, per posar dos exemples, publicacions molt conegudes des de fa dècades per aquest tipus de client.
“Estem fent una gran aposta en promoció”
Judit Lloberol, gerent del Grup Costa Brava Centre, destaca el bon moment del sector dels hotels de luxe i la important aposta que es fa per la promoció.