El Port de Barcelona creix un 5% en facturació en mig any
Els ingressos arriben als 92,2 milions, però el tràfic de mercaderies s’ha reduït un 10,6%
Més ingressos, però menys tràfic de mercaderies al Port de Barcelona durant el primer semestre. La facturació ha augmentat un 5% respecte el mateix període del 2022 fins arribar 92,2 milions i les previsions de cara al 2023 apunten a una lleugera millora respecte als 181 milions de l’exercici anterior ha explicat el director general, José Alberto Carbonell. Per contra, el moviment de mercaderies ha retrocedit un 10,6% aquests primers sis mesos fins als 32,5 milions de tones, per una caiguda dels líquids a granel i dels contenidors de transbordament, ha explicat.
El president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, ha reconegut una “certa tendència a la baixa” en els tràfics d’aquest primer semestre alhora que ha dit que espera una tendència a la recuperació tot i les “incerteses” de l’economia global motivades per la guerra a Ucraïna, la inflació o l’evolució de l’economia xinesa. En qualsevol cas, ha volgut exposar “tota a prudència i més” perquè, ha afegit, aquesta mateixa incertesa “fa impossible” tenir pronòstics a curt termini. Carbonell, de la seva banda, ha volgut destacar que aquesta és una tendència generalitzada a la resta de ports de l’Estat i d’Europa.
Al primer semestre, destaca el 15,6% de descens entre els líquids a granel, pel menor trànsit d’hidrocarburs i les importacions de gas natural liquat (GNL), que cauen un 31% perquè els tancs ja es van omplir de forma precipitada el 2022 -després de la invasió russa d’Ucraïna- i les altes temperatures de l’hivern han posat fre al consum esperat.
Per contra, Carbonell ha subratllat com s’han disparat les exportacions de GNL cap a Itàlia, fins a un 400%, un “pont de connexió que s’està consolidant amb el temps”.
La caiguda dels líquids a granel es contraposa al comportament dels sòlids que creixen un 15,9% empesos pel ciment (111%) i la sal (40%), quant a exportacions, i els cereals i les farines, per les importacions a causa de la situació de sequera.
El tràfic de vehicles és dels millors indicadors que presenta el Port de Barcelona havent mogut 410.809 vehicles, un 64,8%, i registrant dades positives en tots els segments tant en exportacions com en importacions i trànsit. En aquest apartat, les exportacions presenten un augment del 33% gràcies a l’increment de vendes de les marques que exporten des del Port de Barcelona, com els vehicles procedents de Seat, de la planta de Renault a Valladolid o la de Volkswagen a Navarra, entre d’altres.
En l’apartat de creueristes i passatgers es va superar els dos milions de persones, xifra que suposa un increment del 8,3% en relació al 2019 i un 69,7% més que al mateix període de l’any passat. Per categories, tan creuers com ferris van mostrar increments en la mateixa línia. Així, el port va rebre 1,38 milions de creueristes, un 8,1% més que el primer semestre que el darrer any prepandèmic i un 104,9% més que el mateix període de l’any passat.
Salvadó ha afirmat que hi ha bona sintonia amb el nou govern municipal de Barcelona, ja que s’ha mostrat segur que actuarà amb “lleialtat institucional”.
Precisament, demà hi ha una nova reunió del consell per a la sostenibilitat dels creuers impulsat per l’autoritat portuària.