Economia

El Col·legi d’Economistes demana al govern que ajudi el sector del comerç a modernitzar-se

La mobilitat, l’urbanisme i el consum en línia forcen “adaptacions inesperades” als comerciants, que apel·len a la col·laboració públicoprivada

El degà del Col·legi d’Economistes de Catalunya (CEC), Carlos Puig de Travy, ha demanat avui al govern que ajudi el sector del comerç a modernitzar-se perquè el retail , és a dir, el comerç adreçat al consumidor final, “és el cor de l’economia urbana”.

Puig de Travy ha fet aquestes declaracions durant la primera de les tres jornades dedicades al comerç, l’economia i el territori, en què l’entitat vol donar “una visió actual dels fenòmens que afecten el comerç local i la ciutat” i que són organitzades en col·laboració amb la Direcció General de Comerç de la Generalitat de Catalunya i el Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya.

El president ha recordat que “els darrers quatre anys han estat temps difícils, amb esdeveniments de tot tipus que han tingut un gran impacte en la societat i en l’economia: la pandèmia de la Covid-19, la crisi en els transports i subministraments internacionals, la inflació, les tensions geopolítiques i l’aparició de conflictes, el canvi climàtic i la irrupció de la Intel·ligència Artificial, entre d’altres”.

Aquesta conjuntura d’esdeveniments, opina el Col·legi d’Economistes, ha transformat el retail, “que no pot funcionar sense la logística i la distribució que els faci eficients i viables”. En aquest sentit, el CEC demana a la Generalitat de Catalunya que ajudi al sector a modernitzar-se, per la qual cosa és fonamental la col·laboració públicoprivada”.

Els reptes de mobilitat, urbanisme, sostenibilitat i consum en línia “obliguen a la presa de decisions públiques que afecten d’una manera o altra la ciutadania i els sectors econòmics, i que es veuen en la necessitat d’adaptacions inesperades”, conclou el CEC.

Per la seva banda, el director de general de Comerç de la Generalitat, Jordi Torrades, ha manifestat que “els comerços estan canviant tant i tan ràpidament en aquests anys, que les administracions en són sensibles i han de tenir polítiques adreçades a aquest sector econòmic”.

“Sobre el model català de comerç, –ha recordat Torrades– amb dades a la mà, encara podem dir que tenim factors diferencials que ens fan ser únics, però també és veritat que any rere any aquest factor diferencial es va escurçant respecte a la mitjana europea”.

Entre els elements que distingeixen l’ADN del comerç català amb Europa, Torrades ha citat el marc legal, els horaris comercials, l’ordenació dels equipaments comercials, l’impost a les grans superfícies i el número de comerços per habitant, sobretot en pimes i micropimes.

Finalment, la presidenta de la comissió de retail del CEC, Núria Beltran, ha destacat que la missió del sector comercial a Catalunya és “crear les condicions favorables per a la preservació i positiva evolució del teixit comercial com a font creadora de riquesa econòmica i social”.

La jornada tindrà continuïtat els dies 7 i 15 de novembre amb noves sessions sobre el tema.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.