Aszende planeja l’adquisició d’una nova firma d’ascensors
La companyia de mobilitat vertical suma 12 compres al llarg dels seus 45 anys de vida, però atribueix el seu fort dinamisme al creixement orgànic Ha duplicat la facturació en cinc anys
Aszende, una de les principals firmes del món dels ascensors amb seu a Barcelona es troba en ple procés de negociació per a l’adquisició d’una companyia del sector, també catalana.
Aquest moviment estratègic té com a objectiu consolidar els seus plans de creixement i doblar la facturació en cinc anys, tant per la via de les adquisicions com sobretot per la del creixement orgànic. Segueix així la mateixa dinàmica ascendent dels últims cinc anys, en què la firma familiar ha multiplicat per dos la facturació, fins a assolir els 40 milions d’euros, amb els quals la companyia preveu tancar el 2023.
En aquest mateix període, Aszende ha doblat també la plantilla, que ha passat de 150 persones a més de 300, repartides entre la seu central de l’empresa, situada a Barcelona, i les 16 delegacions ubicades arreu l’Estat espanyol, quatre de les quals s’han obert durant els últims anys.
Alfredo Palencia, conseller delegat de la companyia, explica que aquests bons resultats són fruit d’un model de negoci que controla tota la cadena de valor de la mobilitat vertical, des de l’obra civil fins al disseny, fabricació, modernització i manteniment d’ascensors, escales, productes d’accessibilitat i portes automàtiques. A més a més, fa cinc anys, la firma va incorporar facilitats del pagament i finançament a les comunitats de veïns per a la instal·lació de nous ascensors, fet que és, segons Palencia, el que ha generat el gran revulsiu en el compte de resultats del darrer lustre. “Des d’aleshores fem projectes de claus en mà a comunitats que sense els nostres serveis de pagament per terminis no ho podrien assumir, no oblidem que es tracta d’inversions que poden arribar als 100.000 euros. Oferir aquestes facilitats de finançament ens ha permès arribar a un ventall molt ampli de potencials clients”, explica Palencia.
El cas és que en tot l’Estat es calcula que hi ha un milió d’edificis que no tenen ascensor, i el 50% dels existents tenen més de 25 anys, així que amb un parc immobiliari tan gran, encara sense ascensor o per renovar, sumat al creixent envelliment de la població, i la normativa de propietat horitzontal que obliga una comunitat de veïns a instal·lar-ne un només que ho demani un únic veí de més de 70 anys, Aszende té els vents a favor.
De fet, la línia de negoci d’instal·lació d’ascensors en edificis que no en tenien, ha anat incrementat el seu pes al negoci total d’Aszende fins a representar una quarta part del total de la facturació del 2022.
El conseller delegat explica que ara com ara, el mercat català, és el que més pes té per Aszende, seguit dels de Madrid i el País Basc. “Tenim més presència allà on hi ha les ciutats més grans”, afegeix.
La companyia disposa a Saragossa d’una fàbrica pròpia de 10.000 metres quadrats, on produeixen els seus ascensors. “La majoria són estàndards, però com que ens hem d’adaptar als espais disponibles en cada edifici, sovint hem de fabricar ascensors fets exclusivament, amb unes mides concretes. Produïm models en què només cap una persona i d’altres de panoràmics, de materials de molta qualitat i amb un elevat component d’enginyeria com el de la joieria Rabat per a l’edifici de Madrid”, diu Palencia.
Per a tercers.
ASZENDE
O grans grups o molt petits
El sector dels ascensors té a l’Estat espanyol la particularitat de combinar un grup de grans firmes, la majoria multinacionals que concentren el 80% del mercat i després un gros de més de 400 empreses de dimensions molt petites que es reparteixen el 20% restant.
Cinc de les deu primeres en quota de mercat són grans grups com Thyssenkrupp, Otis o Orona (Mondragon) i les altres cinc són empreses mitjanes algunes de les quals catalanes, com Aszende, que se situaria en la novena posició.