economia
La meitat de queviures bonificats, més cars que abans de la rebaixa
El 53% dels aliments bonificats ja són més cars que quan va entrar en vigor la rebaixa de l’IVA en els aliments bàsics i de primera necessitat. L’anàlisi sobre un miler de productes de vuit cadenes de distribució que ha fet l’entitat de consumidors Facua alerta dels efectes de la inflació. El decret llei pel qual està vigent la rebaixa en l’IVA fixava que no pot pujar de preu llevat que es produeixin increments de costos. L’associació ha alertat que l’absència de controls per part de l’administració ha fet que la mesura esdevingui ineficaç.
El percentatge de preus en què Facua ha detectat pujades ha augmentat de manera progressiva des del gener. Així, mentre que el primer mes del 2023 només va detectar increments en el 6,7%, al febrer van ser el 17,4%, al març el 30,8%... i fins el 52% de productes al novembre i desembre.
Aquest mes de desembre, el nombre més gran de pujades s’ha donat a Alcampo, on s’han encarit 82 del total de 133 preus analitzats (un 61,6%). El segon ha estat Hipercor, Carrefour, Alcampo, Aldi, Lidl i Eroski, per aquest ordre. Les dues cadenes on s’ha registrat un percentatge més baix de preus amb pujades són Mercadona, amb 58 productes del total de 135 recollits en l’anàlisi (el 42,9%) i Dia, amb 52 pujades entre els 125 preus registrats (el 41, 6%).
Si els preus dels aliments han augmentat, el de l’oli s’ha disparat. A Mercadona, per exemple, la garrafa de tres litres d’oli d’oliva verge extra marca Hacendado ha passat de 16,75 euros al començament d’any a 27,60 euros al desembre, un augment del 64,7%, segons Facua. La majoria de supermercats registren augments encara superiors.