Economia

empresa

Instituts Odontològics ensenya les dents

La firma, que manté un ritme anual d’entre tres i quatre obertures, preveu arribar a les 40 clíniques aquest any

Els facultatius de la companyia tindran el suport d’un programari d’intel·ligència artificial per fer els diagnòstics

Instituts Odontològics (IO) preveu obrir tres o quatre clíniques aquest any, que s’afegirien a les 37 que té ara. Una o dues seran a Catalunya, on la companyia ja disposa de 28 centres (vuit dels quals, a Barcelona), i un nombre similar a la resta de l’Estat, amb preferència pel nord de la península i les Balears, segons explica Roger Sobrepera, director general d’IO. L’any passat ja se’n van estrenar tres més, una a Reus i les altres dues a Pamplona i Saragossa. “El creixement és important per a nosaltres, però el fem amb recursos propis i des de zero, ni franquiciem ni comprem clíniques en marxa; així doncs, és un ritme d’obertures prudent amb el qual ens sentim a gust perquè ens permet fer les coses sense presses”, explica Sobrepera.

El procediment sempre és el mateix, i comença amb la selecció del local, que ha de reunir un seguit de característiques, sobretot, estar situat en una zona amb molt de trànsit de persones, en barris de classe mitjana i poblacions d’una certa dimensió. A l’hora de planificar noves clíniques, sobretot fora de Catalunya, tenen en compte la proximitat respecte a un altre centre de la xarxa, perquè es puguin donar suport professional en moments de necessitat. Això fa que l’expansió adopti la forma de taca d’oli. Així, per exemple, el centre que el 2023 es va obrir a Pamplona va venir després de la consolidació a Saragossa, on hi ha dos centres. Des d’aquí serà més fàcil abordar el País Basc. En direcció sud, IO té clíniques a Castelló i València. Més despenjades queden les dues clíniques de Madrid, on el creixement és més complicat, segons reconeix el director general de l’empresa.

Més clients

IO va tancar el 2023 amb una facturació de 40 milions d’euros, un 10% més que el 2022, en part, per les noves obertures. Pel que fa al nombre de clients, l’increment ha estat del 12%, i s’ha assolit la xifra de 46.500 pacients únics i un total de 169.000 actes clínics realitzats. L’aposta pel creixement té l’objectiu d’assolir una dimensió que els obri les portes de més i millors proveïdors; fer-ho sense que afecti la qualitat del servei és el repte.

La proposta d’IO és d’una odontologia integral, en un moment en què el mercat assisteix a un increment de l’oferta de serveis específics com ara el de l’ortodòncia invisible: “Hi ha qüestions estètiques que amaguen problemes funcionals i mèdics que també s’han d’abordar i això només és possible des d’una visió àmplia”, diu Sobrepera.

Motivació estètica

No obstant això, la part estètica és una de les palanques de creixement del sector, gràcies al desenvolupament de noves tecnologies que són més còmodes per al pacient i que redueixen el nombre de visites. En són un exemple les facetes dentals, que milloren l’aspecte de la dentadura, gràcies a la col·locació d’unes làmines de porcellana que imiten la forma i el color de les dents particulars de cada pacient. Les noves tecnologies permeten fabricar cada peça de manera més exacta. D’altra banda, els tractaments d’ortodòncia i implantologia han crescut gairebé un 25% només l’any passat.

El model d’IO de reinvertir tots els beneficis explica l’increment de la xarxa de clíniques, però també l’aposta per la millora tecnològica en els 37 centres que ja en formen part, i que acaba representant la incorporació de nous tractaments en el catàleg o la millora dels existents. Així, per elevar el nivell assistencial i l’experiència de l’usuari, IO està invertint en la digitalització, de manera que tots els centres estiguin més integrats i més ben comunicats. El repte formatiu és important, perquè hi ha una certa resistència als canvis per part d’un col·lectiu inclinat a treballar com sempre ho ha fet.

Segurament, una de les tecnologies que més poden fer canviar la pràctica de l’odontologia és la incorporació de la intel·ligència artificial en el rol d’assistent del professional: “Estem adoptant un programari que ajuda el doctor a fer una millor diagnosi del pacient, minimitzant els errors i millorant la satisfacció de l’usuari”, diu Sobrepera.

Des d’IO treballen amb algunes assegurances de salut però l’assegurat no és el focus principal; de fet, la tendència d’IO és cercar acords de col·laboració amb diferents col·lectius, com ara col·legis professionals, treballadors de diferents empreses, etc. Més enllà, es treballa per captar un client que valori la seva salut bucodental i fidelitzar-lo: “Volem esdevenir la seva clínica de referència i, de fet, ara la meitat dels nostres clients són recurrents”, assegura.

El creixement de les clíniques odontològiques es justifica pel creixement del mercat per dos motius principals: els nous tractaments, sobretot, els estètics, i l’envelliment de la població.

Instituts Odontològics
L’empresa creu que encara hi ha molt marge per créixer a Catalunya, sobretot en capitals de comarca i localitats de l’entorn de Barcelona. L’objectiu és que la meitat de les obertures de noves clíniques es facin a Catalunya.
40
milions d’euros de facturació
500
treballadors
1988
any de fundació

Propietat del fons d’inversió Ares Management

El nom d’Instituts Odontològics (que abans només feia servir la versió en castellà i ara en té una també en català per a Catalunya) va estar vinculat en el passat amb l’escàndol empresarial de la cadena iDental, amb la qual compartia propietaris, que la van utilitzar per desviar diners d’una societat a l’altra. Entre els diners defraudats hi havia el capital que el 2017 va aportar el fons d’inversió dels Estats Units Ares Management a IO de 50 milions i que havia de servir per finançar el procés d’expansió de la cadena fins a les 200 clíniques. Ares es va veure atrapat involuntàriament en la que havia estat la seva primera operació a l’Estat espanyol i va acabar assumint la propietat de la que alguns mitjans van batejar com “el negoci bo d’iDental”.

Els orígens d’IO es remunten a una clínica odontològica que quatre socis van muntar a Granollers el 1988. Aleshores ja es va definir el model de servei integral, amb totes les prestacions, de qualitat i a preus no prohibitius.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia