projectes
Petrosyan juga fort a Armènia i l’Uzbekistan
Un empresari català d’origen armeni promou dos complexos esportius, turístics i residencials als països de l’Àsia central
Els projectes, amb una inversió inicial de 18 milions, gravitaran al voltant d’escoles de futbol llicenciades per un gran club
Petrosyan Group, un hòlding fundat i dirigit per l’empresari català d’origen armeni Sedrak Petrosyan, promou dos grans projectes urbanístics al voltant del futbol a Armènia i l’Uzbekistan. Els desenvolupaments, que preveuen hotels i zones residencials, sumen una inversió inicial de més de 18 milions d’euros, en part destinada a l’adquisició de dos terrenys de 30 i 145 hectàrees als respectius països. “Cadascun dels dos projectes disposarà d’un camp de futbol i una acadèmia professional d’aquest esport que estarà llicenciada per un gran club”, explica Sedrak Petrosyan. L’empresari assegura que està mantenint converses amb cinc grans equips europeus, entre els quals hi hauria el FC Barcelona, perquè participin en la part esportiva dels complexos. L’acord es podria tancar a mitjan mes de febrer.
“El club de futbol que finalment signi l’acord en aquests projectes aportarà la seva imatge de marca i el seu coneixement per formar professionalment nens i nenes dels dos països asiàtics”, explica Sedrak Petrosyan.
Un cop executat el projecte, el complex d’Armènia estarà valorat en 60 milions d’euros i el de l’Uzbekistan, en 400 milions, calcula el director general del grup empresarial.
En relació amb el finançament de les operacions, Petrosyan afirma que en part serà sufragat per fons propis del grup i, en part, per aportacions d’altres socis empresarials. En aquest sentit, no es preveu que el club de futbol participant faci cap aportació econòmica, més enllà de la implicació de la marca.
Fase de desenvolupament
El projecte de l’Uzbekistan està situat a prop de Taixkent, la capital de l’exrepública soviètica. A més de les instal·lacions esportives, tindrà complexos hotelers i una zona residencial per a prop de 125.000 habitants que, segons Sedrak Petrosyan, s’inspirarà en el model urbanístic de Barcelona. “El projecte de ciutat estarà a càrrec d’arquitectes i urbanistes catalans”, subratlla.
Pel que fa al projecte armeni, es troba en una fase de desenvolupament menys avançada i serà una tercera part del de Taixkent.
Menys de 30 anys
Aquest jove emprenedor, que no arriba a la trentena, va crear el grup l’any 2017. Inicialment estava centrat en producció audiovisual i progressivament ha anat ampliant el seu negoci cap a noves àrees com el turisme, el sector comerç, la logística i la promoció immobiliària. Més recentment, hi ha afegit una consultoria en inversions internacionals. Per obrir-se en cadascuna de les línies de negoci, el grup ha anat fundant firmes noves que estan vinculades a l’empresa mare. Paral·lelament, el grup ha invertit en prop d’una desena d’empreses que es trobaven en situació crítica i, després d’incorporar-les, les ha reimpulsat i venut amb posterioritat.
El hòlding dona feina a 83 persones de manera directa, repartides entre les diverses empreses, i a un seguit de col·laboradors externs.
L’any passat, Petrosyan Group va tancar amb una facturació de 25 milions d’euros de la suma de totes les línies d’activitat empresarials.
Un dels negocis inicials que van ajudar a donar ales al grup va ser l’organització de casaments per a milionaris russos en emplaçaments europeus, que va suposar una injecció inicial de capital alta. Així mateix, Sedrak Petrosyan va impulsar la cadena de barberies Don Barbero, un model de negoci en el sector que combinava la barberia de luxe i un club privat, amb establiments a Barcelona i Girona.
Consultoria per a inversors
Recentment, i després de l’experiència pròpia del grup en les inversions a Armènia, Petrosyan Group ha creat una empresa dedicada a la consultoria per a empreses interessades a invertir a Armènia. “Acompanyem l’inversor estranger en els seus plans d’implementació en aquell país”, explica el director general, que assegura que l’ exrepública soviètica ha desplegat una sèrie de mesures per captar capital internacional per fer el país molt atractiu. “Armènia és un dels set estats més segurs del món i té unes facilitats fiscals i burocràtiques per a la creació d’empreses molt beneficioses. L’última companyia que hem posat en marxa allà, vam trigar hores a crear-la”, diu Petroysan, que reconeix que la família Kardashian ha contribuït substancialment a posar Armènia en el mapa i que, amb la guerra de Rússia i Ucraïna, Armènia ha acabat acollint bona part de l’empresa russa que vol seguir comercialitzant a Europa o als EUA. La firma està assessorant diferents empreses catalanes interessades a implantar-se en aquell mercat en els propers mesos, especialment en l’àrea tecnològica.
El director general del grup empresarial explica que el següent pas serà l’obertura d’EuroAsian Economic Circle, una firma amb seu a Catalunya que aspira a servir de pont entre els dos territoris, Catalunya i l’Àsia central. La nova companyia acompanyarà les empreses que vulguin implantar-se en aquells mercats tant si són companyies de grans dimensions com petits emprenedors.
Sedrak Petrosyan, que va venir a viure a Catalunya quan era petit, explica que donar a conèixer el seu país d’origen i apropar els dos mons havia estat una de les seves ambicions personals des de fa anys. “Ara com ara, els nostres plans de creixement com a grup inclouen aquesta àrea de negoci, dedicada a connectar els dos territoris empresarialment”, diu.
Convertir els empleats en socis
“Jo el que pretenia és poder engegar un gran grup empresarial, però tenir l’habilitat suficient per delegar i poder dormir tranquil a les nits”, explica Sedrak Petrosyan, el fundador de Petrosyan Group. Per complir la seva voluntat, Petrosyan explica que ha optat per un model de negoci format per branques d’activitat molt diverses dirigides per empleats que tenen una participació de l’empresa.
“Quan han passat uns mesos a la companyia i han begut de la filosofia del grup, als càrrecs directius que destaquen els cedeixo una part de l’accionariat de l’empresa perquè se la sentin seva i se sentin més motivats per fer-la créixer. No combrego amb el concepte de cap o empleat, el model de la nostra empresa és més col·laboratiu ”, explica Petrosyan.